Het menselijke aspect van Smart Industry

Hybrid Cloud Packages IT-Infrastructuur

Met de komst van nieuwe technologieën worden productieprocessen efficiënter ingericht. Verschillende proceselementen worden door IT-integraties aan elkaar gekoppeld, waardoor deze elementen met elkaar kunnen communiceren. Dit is de korte uitleg van ‘Smart Industry’. Automatiseren, flexibel maken en veel data uitwisselen en verwerken. Maar ook het gebruik van technologieën speelt wat mij betreft een rol in Smart Industry.

Smart Industry, of het Duitse equivalent ‘Industry 4.0’, brengt diverse voordelen met zich mee. Zo zorgen de onderlinge koppelingen van procesfasen ervoor dat zij rechtstreeks met elkaar kunnen communiceren. Procesfase A geeft aan procesfase B een seintje dat het product verder kan worden ontwikkeld, eventueel met melding over de juiste manier van ontwikkelen. Is de temperatuur te laag om procesfase C goed te starten, dan wordt daar direct melding van gedaan en eventueel zelfs een automatische actie op ondernomen. Dit alles gebeurt zonder tussenkomst van mensen. De kans op fouten wordt hiermee kleiner, wat behoorlijke besparingen kan opleveren.

Smart Industry is niet alleen voor de Big Industry

Nu lijkt het alsof alleen beheerders van de meest uitgebreide, industriële productieprocessen profijt hebben van de juiste IT-integraties. Dat is niet correct; ook voor arbeidsprocessen, planning en logistiek is de Smart Industry interessant, en dat zijn processen die bij elke organisatie te vinden zijn. Bent u ondernemer, manager of IT-medewerker in een mkb-bedrijf? Dan loont het absoluut de moeite om u in Smart Industry te verdiepen voor uw organisatie.

Menselijke aspect aan Smart Industry

Nu is wellicht de term ‘Smart Industry’ duidelijk – en anders raad ik u van harte aan ons e-book te lezen –, maar iets wat ik zelf vaak mis in literatuur, is het menselijke aspect. Want hoe de eindgebruiker omgaat met technologieën is heel belangrijk. Vergelijk het eens met een auto: een autofabrikant maakt een prachtige auto die aan alle moderne eisen voldoet. Maar dan gaat iemand erin zitten die de auto wellicht heel anders gebruikt dan de bedoeling was. Hij trekt agressief op, of remt hard af. De producent zou dit gedrag mee moeten nemen in de ontwikkeling van de volgende auto.

Een ander voorbeeld: bij een frisdrankautomaat in een voetbalstadion geven sensoren diverse meldingen, bijvoorbeeld om op tijd de waterontharder te vervangen of om de temperatuur bij te sturen. Maar wat als de gebruiker vaak iets anders selecteert dan wat de automaat als standaard drank aanbiedt? Dan moet het proces bijgestuurd worden.

Toekomstvisie

Niet het product, maar de gebruiker bepaalt in die zin de Smart Industry. En ik voorzie dat dit menselijke aspect nog een veel grotere rol gaat spelen in de toekomst. Hierover zal ik spoedig bloggen op dit platform.

Voor meer basisinformatie over de Smart Industry, raad ik u aan ons e-book te lezen. Hierin omschrijven we hoe IT en productie worden samengebracht en wat de ideale basis is voor een eigen Smart Industry.

Share

Reageren



Let op: een reactie wordt pas geplaatst na goedkeuring van een beheerder