Toekomstvisie: hoe de mens centraler moet staan in de Smart Industry

Hybrid Cloud Packages IT-Infrastructuur

Eerder schreef ik al over de Smart Industry; de ontwikkeling op de markt waarbij proceselementen door IT-integraties aan elkaar worden gekoppeld, opdat zij met elkaar kunnen communiceren. Nu is Smart Industry, ook wel Industry 4.0 genoemd of onder de ‘Industrial Internet of Things’-noemer (IIoT) geplaatst, nog vrij nieuw. Bedrijven beginnen er rustig aan te proeven en proberen dingen uit. Hierbij kijken ze enkel naar de techniek. Het gebruik van de technologieën wordt nog over het hoofd gezien, iets wat ik in de toekomst wel op de agenda verwacht. Door dit toe te voegen aan het proces, kan de eindgebruiker rekenen op meer gemak.

Benieuwd naar mijn vorige blog? Zie hier: ‘Het menselijke aspect van Smart Industry

Iets wat als groot voordeel van de Smart Industry bekend staat, is dat machines automatisch actie ondernemen als een temperatuur te laag is of als een andere machine vertraging veroorzaakt. Zonder tussenkomst van mensen, dus. Hierdoor verkleint de kans op fouten en zijn behoorlijke besparingen mogelijk. Ook in bedrijven zonder productie-omgeving zijn er processen die geautomatiseerd kunnen worden, zoals arbeidsprocessen, planning en logistiek.

Maar dat Smart Industry alleen maar om techniek draait, daar ben ik het niet mee eens. In mijn ogen gaat het juist om het gebruik van de technologieën door de eindgebruiker. In eerste instantie door het geautomatiseerde proces aan te passen naar dit gedrag, maar in de toekomst verwacht ik een andere menselijke rol. Fabrikanten zullen op termijn niet alleen de technologie zo prettig mogelijk maken voor de procesbeheerder, maar ook voor de eindgebruiker (medewerker of klant).

Smart auto’s

Er zijn al veel geautomatiseerde meldingen, bijvoorbeeld van slimme auto’s. Maar als een auto meldt dat hij een onderhoudsbeurt nodig heeft, betekent het dat de bestuurder de auto hiervoor moet wegbrengen. De machine helpt de mens, maar de mens moet actie ondernemen. Autofabrikanten vinden het op dit moment misschien al heel wat dat ze de melding afgeven, maar het is afhankelijk van de bestuurder of dit daadwerkelijk het gewenste resultaat heeft. Want die bestuurder heeft misschien helemaal geen zin om het telefoonnummer van de garage op te zoeken, of hij is niet van mening dat de beurt echt nu nodig is. Wanneer de auto automatisch de afspraak inplant, op basis van beide digitale agenda’s, dan is de kans veel groter dat tijdig onderhoud plaatsvindt.

De auto kan nog slimmer, vind ik. Waarom zou de navigatie niet gelijk ingesteld worden naar de locatie waar de afspraak in de agenda is gepland? En dat je bij aankomst uitstapt en de auto vervolgens zelfstandig naar de parkeerplaats rijdt en inparkeert?

Smart frisdrankautomaten

Wat ik daarnaast in de nabije toekomst voorzie, is de slimme frisdrankautomaat. Betaal je tweemaal op één dag met dezelfde pinpas, of door middel van biometrisch scanner, dan is er een melding denkbaar als “Let op, je hebt vandaag al 35 gram suiker op. Zorg je ervoor dat je niet over het dagelijkse maximum van 90 gram komt?” Ik hoop daarbij overigens dat de automaat nog slimmer is en behalve de inhoud van een blikje cola of sinas ook andere aankopen van de persoon weet en dit bij het aantal suikergrammen optelt.

Iets wat wellicht realistischer is binnen de frisdrankautomaatindustrie, is dat de automaat weet wat je lekker vindt. “Welkom! Vorige week had je cola van merk Z. Zal ik deze voor je selecteren?”

Betrek de eindgebruiker in uw toekomstplannen

U ziet: er is nog veel mogelijk binnen de Smart Industry en ik denk dat men deze insteek zo snel mogelijk moet meenemen in de plannen. De eenvoud die u voor de eindgebruiker creëert, kan net de motivatie zijn om voor uw bedrijf of merk te kiezen. En wederom is dit niet alleen voor grote organisaties een optie, want Smart Industry is voor elk bedrijf binnen handbereik!

Share

Reageren



Let op: een reactie wordt pas geplaatst na goedkeuring van een beheerder