Leestijd: 4 minuten

Waarom IT lifecycle-management onmisbaar is in distributiecentra

Een distributiecentrum zonder gegevenstoegang valt stil. Orders worden niet vervuld, de distributieketen raakt verstoord en de reputatie van de logistieke dienstverlener raakt beschadigd. In een 24-uursmaatschappij kun je het je daarom niet veroorloven om stil te vallen. De IT-manager is aan zet. Die kan met behulp van lifecycle management dit soort datarampen voorkomen.

IT moet probleemloos werken

Onder lifecycle-management vallen alle processen die nodig zijn om te zorgen dat IT probleemloos werkt. In een traditionele omgeving draait dat voor een belangrijk deel om reactief onderhoud: als apparatuur uitvalt, wordt het snel gerepareerd. Daarmee minimaliseer je storingen, maar voorkom je ze niet. Tegenwoordig wordt ook vaak gekozen voor een combinatie van preventief onderhoud – onderdelen worden na een bepaalde gebruiksperiode vervangen – en er is een back-up van data  in de cloud.

Reactief en preventief onderhoud zijn niet goed genoeg

Voor een 24/7 distributiecentrum is deze combinatie niet goed genoeg. Preventief onderhoud verlaagt weliswaar het risico dat een distributiecentrum stil valt, maar het is een vrij kostbare onderhoudsvorm. Goed werkende onderdelen worden voor de zekerheid vervangen en niet omdat ze daadwerkelijk versleten zijn. Dat kost tijd en geld. Ook de cloud is niet zaligmakend. Binnen lifecycle management is het onderdeel van de oplossing, maar op zichzelf kan het niet de volledige datahuishouding verzorgen.

Een MDC biedt uitkomst

In een moderne omgeving is daarom een combinatie van cloud en een eigen, lokaal datacentrum beter. Cloud dient voor een off-site back-up. Het lokale datacentrum is er voor het zware werk en vraagt om een onderhoudsplan. Vaak kiezen de distributiecentra voor een hybride omgeving door middel van een Micro Data Center (MDC). Alle benodigde gegevens zijn hier in een veilige behuizing die voldoende gekoeld wordt en die voorzien is van eigen noodstroom op locatie beschikbaar.

Aanschaf en onderhoud vallen onder lifecycle-management

Zowel de aanschaf van een MDC als het vereiste onderhoud vallen onder lifecycle-management. Bij de aanschaf is het van belang om een leverancier van deze IT-infrastructuur te kiezen met een reputatie voor hoge kwaliteit en het vermogen om in 24/7 service en onderhoud te verzorgen. Daarnaast is het onderhoud zelf van belang. Om deze dekking te garanderen is voorspellend onderhoud de beste keuze. In plaats van ingrijpen als het te laat is (reactief onderhoud) of vervangen als het nog niet kapot is (preventief onderhoud) wordt bij voorspellend onderhoud ingegrepen als apparatuur de eerste subtiele tekenen van problemen vertoont.

Voorspellend onderhoud

Voor preventief onderhoud is slimme apparatuur nodig die zelf data aanlevert. Een MDC kan bijvoorbeeld aangeven dat de interne temperatuur stijgt. Na die melding kan gecontroleerd worden of de omgeving wellicht warmer dan normaal is (warme zomerdag). Dat verklaart een stijging in temperatuur. Is dat niet het geval, dan kan een snelle controle van de ventilatoren laten zien of er wellicht daar vervanging vereist is. Is ook dat niet aan de orde? Dan is het reinigen van de unit, wellicht gevolgd door een snelle controle op locatie op zijn plaats. Waar in een klassieke omgeving de ventilatoren veelal vervangen zouden worden, wordt in deze situatie heel gericht ingespeeld op de werkelijke oorzaak van het probleem. Dat scheelt in de kosten en (omdat er vroeg op mogelijke problemen wordt gereageerd) ook in calamiteiten.

Goede ondersteuning vanuit de organisatie

Naast goede IT-hardware, IT-infrastructuur en slim onderhoud draait lifecycle-management vooral om goede ondersteuning vanuit de organisatie. Het spreekt voor zich dat voor betrouwbaar onderhoud een budget nodig is. Regelmatige communicatie met de financieel directeur is daarom onderdeel van lifecycle-management. Alleen op die manier is het belang van de IT onder de aandacht te houden en zo een goed budget te waarborgen. Door bij te houden wat er plaatsvindt en de kosten tegen de risico’s uit te zetten, is het mogelijk om de waarde van lifecycle-management aan de organisatie te bewijzen.

Lifecycle-management zorgt dat essentiële data altijd beschikbaar is

Dankzij lifecycle-management kan een distributiecentrum erop rekenen dat essentiële data altijd beschikbaar is. Het voorkomt hoge kosten door uitval en levert daarnaast– dankzij efficiency – een besparing op de onderhoudskosten op. Dat maakt goed lifecycle-management onmisbaar voor ieder distributiecentrum.

 

 

Reageren

 

 

Let op: een reactie wordt pas geplaatst na goedkeuring van een beheerder