Even voorstellen:
Dennis Wolbrink

Dennis Wolbrink is nog redelijk nieuw op de afdeling Client Center, maar aan ambitie en focus geen gebrek. Zijn missie: zo snel mogelijk zoveel mogelijk leren. Dat betekent opnieuw de schoolbanken in en blokken in de avonduren.

 

Wat vertel je op een verjaardag wat je doet?

‘Ik werk als Office Sales Engineer op het Client Center bij Rittal en wij verkopen schakelkasten en alles wat daarbij hoort, van koeling tot power tot bewaking. En dat is alles behalve saai! Het gaat namelijk niet om de kast, maar om wat de klant ermee gaat doen. Daarbij moet hij kunnen vertrouwen op onze kasten. Het is mijn taak om alle vragen en klachten te beantwoorden die binnen komen en zorgen dat deze naar tevredenheid worden afgehandeld. Dat betekent mailen, bellen en chatten met klanten en zorgen dat er altijd een passende oplossing wordt gevonden.’

 

En hoe ziet een werkdag er echt uit?

‘Om half negen ga ik met een kop koffie achter mijn desk zitten, zet mijn computer en telefoon aan, de chat open en vervolgens komen de eerste vragen binnen. Dat kunnen vragen zijn over artikelen, facturen, offertes of dat de klant graag aanpassingen ziet in de artikelen, bijvoorbeeld afwijkende maatvoering of kleur. Zijn het hele specifieke vragen, dan zetten we deze door naar de afdeling Technical Sales Support. De klanten bepalen het tempo van mijn dag. Zijn er even wat minder telefonische vragen, dan maak ik offertes en beantwoord ik vragen die per mail zijn binnengekomen. En dan is er nog de chatbox die altijd bemand moet worden.’

 

Vertel eens over de chatfunctie

‘Sinds kort is er een chatfunctie op de site. Na een enkele seconden popt er een chatbox op met de vraag of we je ergens bij kunnen helpen. Ik ben zelf van de generatie dat ik niet zo snel de telefoon pak of ga mailen als ik een vraag heb, maar deze direct wil stellen. En dat kan nu! Ideaal, want je kunt als klant je eigen werk blijven doen en toch geholpen worden zonder dat je een hele mail eraan moet wijden of de telefoon moet pakken. Zijn de vragen te ingewikkeld om via de chat te beantwoorden dan vraag ik altijd of het gelegen komt om het toch even telefonisch door te spreken.’

 

En hoe is dit jouw project geworden?

‘Er was al enige tijd de vraag op onze afdeling of het handig zou zijn om een chatfunctie te hebben. Samen met Marketing Project Manager Bob van Alst heb ik geholpen dit uit te zoeken en op te pakken. Toen de chatfunctie eenmaal online ging merkten we al snel dat dit veel telefoontjes per dag scheelt en het aantal loopt nog steeds verder op. Klanten weten ook de chatfunctie steeds beter te vinden. En je kunt ook direct feedback geven en iemand beoordelen of je goed geholpen bent. Zo kunnen we onze klanten steeds beter van dienst zijn.’

 

Wat maakt je werk zo leuk?

‘Dat je moet leren doorvragen en de behoefte achter de vraag moet achterhalen.’

 

Leg dat eens uit.

‘Veel klanten bellen met een specifieke vraag, bijvoorbeeld artikel x, maar als je in gesprek met ze bent en doorvraagt kan het voorkomen dat een klant iets totaal anders nodig heeft of dat ze een project zijn gestart dat bij ons nog niet bekend is. Daarom bellen we eigenlijk altijd na als er een offerte is uitgebracht om zeker te weten dat we de juiste oplossing bieden.’

 

Hoe ben je bij Rittal terecht gekomen?

‘Via Bob van Alst. Hij is een goede vriend van me buiten het werk en wist me te vertellen dat er een functie was vrijgekomen op zijn oude afdeling. Hij vond dat wel iets voor mij. Zodoende ben ik mij gaan inlezen in het bedrijf en mijn interesse was gewekt. Ik had nog wel even mijn twijfels over het technische aspect, maar ik wist ook van hem dat je daarin heel goed begeleid wordt en je daarin kunt bijscholen. Dus dat doe ik nu ook. Ik volg een cursus elektrisch schakelen omdat ik nog beter wil begrijpen welke producten Rittal verkoopt. Soms zien we niet wat de impact is van wat we verkopen – het is best een onzichtbare wereld – maar als je je er eenmaal in verdiept gaat er een compleet nieuwe wereld voor je open.’

 

En wat doe je in je vrije tijd?

‘Af en toe kelner ik in de weekenden op feesten en partijen, dat vind ik enorm leuk om te doen. Daarnaast ben ik aan het trainen voor een Strong Viking Run. Daar gaan heel wat uurtjes kracht- en cardiotraining in. Verder ben ik een echte waterrat. Ik heb 18 zwemdiploma’s en heel lang waterpolo gespeeld. Iedere week zwemmen is nu wel voorbij, maar duiken is nog wel een passie van mij. Ik zou heel graag nog willen wrakduiken en uiteraard staat het Great Barrier Reef ook op mijn bucketlist. Maar eerst gaan mijn vriendin en ik duiken op Curaçao. Gaan we daar de onderwaterwereld verkennen.’

 

 

 

Share

Reageren

 

 

Let op: een reactie wordt pas geplaatst na goedkeuring van een beheerder