Even voorstellen:
Rian Faazen

Als marktonderzoeker onderwerpt Rian Faazen producten of diensten en productgroepen aan een kritische toets en kijkt of het aansluit op de behoeften van de klant.

 

Wat houdt je functie in?

Wanneer je marktonderzoek doet wil je in de basis iets weten van je klant. Je wilt weten waar ze wakker van liggen, waar de problemen zitten en of de producten en diensten van Rittal de klant daarin optimaal ondersteunen. ‘Nee’ is daarbij nooit een antwoord. ‘Nee’ kan een reden zijn. Het is mijn taak om deze reden te achterhalen. Dat kan alleen door écht te luisteren en oprecht geïnteresseerd te zijn in de klant en zijn behoeften.

Is dat wat een marktonderzoeker doet: de behoeft van een klant in kaart brengen?

Ja en nee. Het werkt ook andersom. Wanneer ons hoofdkantoor in Duitsland nieuwe producten of productgroepen bedenkt moet ik deze toetsen aan de praktijk. Dat begint met de onderzoeksvraag helder te krijgen. Het ‘hoe’ is meestal wel duidelijk, maar het ‘waarom’ vaak minder. Zit de klant hier wel op te wachten? Of willen wij een bepaalde doelstelling halen? Het is belangrijk om de drijfveren en motivatie van een bedrijf scherp te houden. Dat vind ik ook het leukste aan mijn werk: mensen prikkelen en laten nadenken. Als je doet wat er gevraagd wordt komt er geen discussie, soms moet je de confrontatie opzoeken. De luis in de pels durven zijn.

Wat maakt je sterk in het werk?

Open staan voor alles. Ik kan goed out of the box denken, luisteren en verbanden leggen. In discussies zoek ik naar andere benaderingen, stel ik lastige vragen en schuw het niet om de confrontatie op te zoeken. Je moet niet altijd met de stroom meegaan, maar soms er ook dwars tegenin durven gaan. Daarnaast heb ik een zwak voor alles wat anders is. Wanneer je aannames en vooroordelen laat varen kom je bij iemands passie en drijfveren terecht en dan opent zich een nieuwe wereld. Dan heb je mijn interesse te pakken.

Je vindt alles wat afwijkt interessant waarin kenmerkt zicht dat nog meer?

In van alles. Zo heb ik wel eens op een begrafenisbeurs gestaan, omdat een vriend van mij begrafenisondernemer is en daar zo gepassioneerd over kon vertellen. Ik heb een bril op die de meeste mensen niet zouden durven opzetten. Ik houd van tekenen en heb in het verleden mijn eigen meubels ontworpen. En een grote passie van mij waar ik me volledig in kan verliezen zijn auto’s uit de zestiger en zeventiger jaren. Ik heb nu twee oldtimers, een knal oranje MGB uit 1971 en een donkergroene Chrysler Imperial Crown uit 1967 waarmee ik ook naar mijn werk kom.

Waar komt die passie voor sleutelen aan olditmers vandaan?

In het verleden heb HTS in autotechniek gedaan. Ik stam nog uit de periode dat het allemaal mechanisch was en aan dit soort auto’s kan ik alles zelf doen. Tien jaar geleden ben ik begonnen bij een lokale garage omdat ik een brug nodig had voor een aantal maanden om te sleutelen aan een oude Amerikaan. Ik ben daar binnengekomen en nooit meer weggegaan. Dat is ook de reden waarom ik weer een project heb gekocht, ik vind het fantastisch om daar op zaterdag rond te lopen. Het is echt nog een dorpsgarage, niet merk gebonden en er zit veel kennis. Ze helpen mij en ik help hun.

De mix van nieuwe kennis opdoen en ervaring zie dat ook terug in je werk?

Ja, ik begeleid afstudeerders van de opleiding Commerciële Economie. Het is als bedrijf heel goed om nieuwe kennis binnen te halen. Afstudeerders zijn leergierig, tegenwoordig behoorlijk assertief en stellen vragen die wij overslaan. Als je de meest recente kennis op het gebied van marketing en sales met de jarenlange ervaring van mij optelt, dan wordt één plus één drie. Dat werkt heel goed. In de afgelopen zes jaar heb ik tien afstudeerders begeleid. Het is zeer intensief om te doen, maar heel leerzaam en het houd mij ook scherp.

Tot slot wat is je levensmotto?

Mijn levensmotto is uitdagend anders. Ik wil niet mee in de grijze golf, er moet iets te halen en te winnen zijn. Ik moet mijn creativiteit en zelfstandigheid kwijt kunnen. Dat doe ik privé in mijn vele hobby’s, maar daar moet ook in mijn werk de ruimte voor zijn. Gelukkig krijg ik bij Rittal daar volop de ruimte voor.

Share

Reageren



Let op: een reactie wordt pas geplaatst na goedkeuring van een beheerder