Wereldsucces met hoogwaardige scheepsinstallaties in Rittal-kasten

Gebhard Electro: betrouwbare hightech op alle wereldzeeën

Scheepsbouwers vragen om consistent hoogwaardige, veilige, betrouwbare en duurzame scheepsinstallaties. De 65 vakkundige medewerkers van Gebhard Electro (40 in Nederland en 25 in China) leveren die consistente kwaliteit en maken daarbij gebruik van Rittal producten en diensten die naadloos op hun werkprocessen aansluiten.

Gerard Kraaij, Sales Director Gebhard Electro: “We werken nauw samen met Rittal, zowel in Nederland als in China, en daar hebben we goede redenen voor.”  

Na de bedrijfsoprichting in 1946 en een periode van snelle groei in de Jaren ‘70 verwierf Gebhard Electro een stevige positie op de internationale maritieme markt. Met name bouwers en reders van multi-inzetbare werkboten en baggerschepen weten het bedrijf te vinden. Omdat Gebhard Electro steeds opnieuw op de groeiende vraag naar nieuwe vormen van automatisering en energiemanagement in wist te spelen groeide het bedrijf door, en in 2007 opende Gebhard een nevenvestiging in Dalian (China). Ondertussen standaardiseerde het bedrijf ontwikkel- en productieprocessen en investeerde Gebhard in een effectief opererende internationale serviceorganisatie.

 

Veiligheid voorop

In maritieme toepassingen vormen naast verduurzaming ook richtlijnen en veranderende wettelijke eisen de drijvende krachten voor het moderniseren van elektrotechnische scheepsinstallaties. Kraaij: “De focus komt steeds meer op Total Cost of Ownership te liggen en daarbij kan Gebhard als systeemintegrator zeker zijn bijdrage leveren, door het niet alleen aan boord goed te laten functioneren, maar ook door het brandstofgebruik te minimaliseren, bijvoorbeeld door dieselmotoren op een zo gunstig mogelijk toerental te laten draaien. Verder kan automatisering ervoor zorgen dat een schip met de juiste installaties minder personeel nodig heeft, maar dat is geen doel op zich. Wij richten ons liever op het bewerkstelligen van meer veiligheid en controle aan boord van de schepen. Defense & Security is dan ook een maritieme markt die goed bij ons past. De vraag naar beveiligingsschepen, met name naar patrouille- en politieboten, is momenteel erg groot. We hebben net weer twee politieboten van scheepsinstallaties voorzien. De trend gaat richting meer blauw op het water, want bij elk evenement draait alles om het de beveiliging, dus ook op het water.”

 

Yacht Support Vessels

En dan zijn daar nog de yacht support vessels – een nieuwe trend in de wereld van de superrijken die – al is deze trend bepaald niet voor gewone stervelingen weggelegd – voor Gebhard Electro een interessante nieuwe afzetmarkt vertegenwoordigt. Kraaij: “Superrijken laten jachten bouwen die tussen de één en twee miljoen euro per vierkante meter kosten. Maar hoe rijk deze opdrachtgevers ook mogen zijn, zelfs zij verspillen die dure vierkante meters liever niet aan onnodig ruimte-innemende trivialiteiten als een helikopterplatform, speedboten en waterscooters. Ook zien sommige jachteigenaren dat deel van hun personeel dat niet actief aan het werk is liever niet aan boord. Alles wat niet aan de luxe ‘yacht experience’ bijdraagt wordt overgenomen door de yacht support vessels, die dan ergens in de buurt van de echte jacht varen. Zo’n yacht support vessel is dus een soort luxe werkschip, en zelf ook best luxe uitgevoerd overigens, want als er bijvoorbeeld veel gasten op het grote jacht zijn, wordt zo’n support vessel ook weleens als gastenverblijf gebruikt. En ja, ook voor die yacht support vessels bouwen wij scheepsinstallaties. Die zijn een stuk minder complex dan de installaties van bijvoorbeeld baggerschepen, want dat zijn complete drijvende fabrieken, maar het is voor ons een mooie ingang tot de wereld van de jachtenscheepsbouw. Alhoewel de complexiteit van deze schepen ook weer toeneemt, door de intrede van hybride technieken. We houden zeker ook van afwisseling in ons werk. Elk schip heeft eigen aandachtspunten. Wij onderscheiden ons ook doordat we weten wat al die verschillende typen schepen nodig hebben om optimaal te kunnen functioneren. Daardoor kunnen we voor elke maritieme toepassing een optimale scheepsinstallatie ontwikkelen.”

De ‘Viking Energy’ is een krachtige veelzijdige op maat gebouwde, Dp1 onbeperkte klasse Euro-carrier 26-11 type schip, gebouwd door Neptune Marine in Nederland.

 

Rittal kasten en Rittal data

Al deze installaties brengt Gebhard onder in Rittal kasten – niet alleen vanwege hun robuustheid, maar ook, aldus Kraaij “omdat alles wat Rittal doet een consistente kwaliteit heeft, of dat nu de producten betreft of een bedrijfsbezoekje, een brochure of de logistieke organisatie. Next-day-delivery is bij Rittal al bijna standaard en we hoeven onze ontwerpen niet aan te passen als we bijvoorbeeld een project in China moeten uitvoeren, want het past in alle Rittal-kasten, waar ook ter wereld. Verder zijn bijvoorbeeld zaken zoals de technische ondersteuning en de one-stop-shop voor bijbehorende onderdelen van belang.  En last but not least: de verkrijgbaarheid van data. Dat aspect wordt nu steeds belangrijker. Engineers zijn schaars en duur, en daarom wil je snel kunnen ontwerpen. Als je eerst naar informatie over de belastbaarheid, de grootte van een montageplaat of de plek van de gaten moet zoeken, dan kost dat extra tijd en dus extra veel geld. Met de data die Rittal meelevert stel je in een handomdraai een kast in 3D samen. Ik kan in China echt wel aan goedkopere kasten komen, maar als ik al die data niet heb en zelf alles één voor één moet invoeren, dan komt er nauwelijks nog een kast uit de werkplaats en wordt goedkoop heel snel duurkoop. En dan spreken we nog niet over de kwaliteit van dit soort producten.”

In samenwerking met Neptune Marine heeft Gebhard Electro deze custom EuroCarrier 2611 gerealiseerd. Zij hebben hiervoor de volledige engineering en montage van de installatie geleverd.

 

Het belang van data

Het belang van data voor de maritieme sector kan volgens Kraaij nauwelijks worden overschat. Kraaij: “Dat geldt zeker niet alleen voor de kastbouw. In Europa en Noord-Amerika neemt de ‘weggooi en herbouw’-cultuur af. Onderhoud en reparatie spelen een steeds belangrijkere rol, en zeker daarbij geldt ‘meten is weten’. Je kunt pas onderhoud plegen aan een schip als het is aangemeerd, dus je moet vooraf precies weten wat er dient te gebeuren. Daar is data voor nodig.  Wij spelen op die ontwikkeling in door onze afdeling Renovatie en Reparatie uit te breiden en daar op termijn ook nieuwe technieken bij te gebruiken. In de komende jaren zullen we voor al deze oplossingen nog heel veel Rittal kasten nodig hebben.”

Delen op

Reageren

 

 

Let op: een reactie wordt pas geplaatst na goedkeuring van een beheerder