Leestijd: 4 minuten
Ontwerpen van een schakelpaneel voor een beroemde Schotse visserijtrawler
Een maritiem schakelpaneel voor een verdeel- en motorregelcentrum (MCC)
NU-Design Limited, een bedrijf voor maritieme elektrische diensten, gevestigd in Peterhead, Aberdeenshire, Schotland, had hulp nodig bij het ontwerpen van een zeer specifiek besturings- en regelcentrum voor de ruwe maritieme werkomgeving.
De ingenieurs van het bedrijf namen contact op met Rittal voor het ontwerp van een maritiem schakelpaneel voor een verdeel- en motorregelcentrum (MCC) dat in een nieuwe Schotse trawler, de Endeavour V, moest worden geïnstalleerd.
De Endeavor V is een Bureau Veritas +1A1 vissersvaartuig dat werd ontworpen door Macduff Shipyards Ltd.. De romp van het schip werd gebouwd op de Finomar scheepswerf in Szczecin, Polen.
De MCC-panelen voeden alle elektromotoren aan boord van het schip en het hoofdschakelpaneel voedt zowel de 415 V verdeelpanelen als de 415/230 V transformatoren, die op hun beurt de systemen aan boord van het schip voeden.
Voor dit project waren de vereisten zeer veelomvattend wat betreft de specificaties en de werking van het regelcentrum. Alles moest volledig voldoen aan de scheepvaartvoorschriften en qua afmetingen en configuratie passen in een kleine schakelruimte aan boord.
Wat extra druk op het project legde, was dat alles binnen een specifiek tijdsbestek moest worden voltooid, omdat het schakelpaneel alleen kon worden geïnstalleerd terwijl de Endeavour V op het land werd gebouwd. Zodra de bouw was voltooid, zou de mogelijkheid om het schakelpaneel te installeren voorbij zijn.
Ri4Power als de RiLine60 railsystemen getoetst aan de meest recente eisen van scheepvaartinstanties
Na ontvangst van de opdracht heeft het engineeringsteam van Rittal met behulp van Rittal’s eigen configuratiesoftware een conceptontwerp voor het schakelpaneel gemaakt. Na een eerste bespreking met de klant werd het ontwerp opnieuw geconfigureerd in een L-vormige uitvoering, zodat het in een krappe hoek van de schakelruimte in de Endeavour V zou passen.
Om de volledige bouw binnen het tijdsbestek van het project te realiseren, werden zowel de installatie als de inbedrijfstelling voltooid door gespecialiseerde elektriciens van R.D. Downies Ltd, een maritiem elektro- en engineeringsbedrijf dat is gevestigd in Fraserburgh, Schotland.
Rittal is er trots op al jarenlang een gespecialiseerde leverancier voor de maritieme sector te zijn. Vanwege de langdurige relatie met deze sector zijn zowel de Ri4Power als de RiLine60 railsystemen getoetst aan de meest recente eisen van scheepvaartinstanties, waaronder die van Lloyds en DNV. Voor dit project moesten de ingenieurs van Rittal zich echter aan nog meer regels houden bij het ontwerpen van de railsystemen. Zo moest het railkoper voldoen aan een minimale doorsnede. Bovendien moesten de stroomverdelings- en motorbesturingssecties worden gescheiden binnen het L-vormige schakelpaneel. Dit om duidelijkheid te scheppen voor de operator en om routineonderhoud te vergemakkelijken.
Maritieme schakelpanelen verschillen van schakelpanelen op het land, met als belangrijkste onderscheid dat ze worden aangedreven door generatoren. Voor dit specifieke schakelpaneel aan boord van een trawler waren twee generatoren nodig – plus een aansluiting op het elektriciteitsnet aan wal – om bij maximale belasting ongeveer 500 ampère te kunnen leveren.
Het railsysteem werd voorzien van een buskoppeling en een speciale aansluiting voor de on-shore netaansluiting. Het engineeringsteam van Rittal moest daarnaast een systeem ontwikkelen voor de uitgaande kabelaansluitingen, omdat de ruimte zo beperkt was.
Toen het definitieve ontwerp eenmaal gereed was, omvatte het de mogelijkheid om het vermogen van de generatoren nauwlettend in de gaten te houden, een reeks synchronisatieregelaars en andere zeer specifieke maritieme vereisten. Denk daarbij aan duidelijke codering van de regelaars, circuitvoedingen, vergrendeling van componenten, handgrepen, hoge IP-klassen en een gemakkelijk te volgen onderhoudsgids.
Pete Buchan, Electrical Design Engineer bij NU-Design, zegt: “De keuze viel op Rittal vanwege de maritieme goedkeuring, de levering uit voorraad en het gemak van de modulaire opbouw.”
Na het succes van de Endeavour V is nu een tweede schakelpaneel gebouwd voor een andere vistrawler van NU-Design.
Auteur: Mark Guest
Meer informatie over Maritime toepassingen? Neem dan contact op met Robin Smit, rsmit@rittal.nl.