Leestijd: 3 minuten
Energie in een box, deel 2: Sleutel tot succes
Jens Liebold
Business Development Manager bij Mercedes-Benz Energy
Iedereen heeft het over elektromobiliteit en de circulaire economie. Wat is precies de aanpak van Mercedes-Benz Energy?
Slim gebruik maken van autoaccusystemen is een belangrijke benadering als het gaat om efficiënt omgaan met natuurlijke hulpbronnen. Het doel van Mercedes- Benz Energy is om het potentieel van een accu optimaal te benutten door er een energieopslagsysteem van te maken. Dat verlengt de levensduur aanzienlijk. In ons streven naar CO2-neutraliteit is het essentieel om de energie- en auto-industrie nauw met elkaar te verbinden.
Dus Mercedes-Benz Energy is een soort brug tussen de twee industrieën?
De stationaire opslagoplossingen van Mercedes-Benz Energy kunnen worden gebruikt voor alles, van het opvangen van belastingspieken tot black-starts en onderbrekingsvrije voedingen – UPS’en. Door de energietransitie wordt met name het opvangen van belastingspieken steeds belangrijker. Onze opslagsystemen helpen bijvoorbeeld om de volatiele opwekking van stroom uit hernieuwbare energiebronnen te compenseren en de spanning in de netten constant te houden. In de energie-industrie wordt dit de operationele reserve genoemd. De grote opslagsystemen die wij al in Duitsland hebben geïnstalleerd, leveren een operationele reserve van ongeveer 40 megawatt, wat iets minder dan tien procent is van de totale vereiste operationele reserve.
Is een dergelijke “opvang van belastingspieken” ook geschikt voor andere toepassingen?
Ook de industrie toont een groeiende belangstelling voor de accu-opslag-systemen van Kamenz. Immers, overal waar energie-intensieve processen plaatsvinden, kunnen accu’s het beheer van de belasting en daarmee de kosten optimaliseren. Industriële klanten betalen een vraagafhankelijke vergoeding die het hele jaar door gelijkblijft en betrekking heeft op de piekvraag. Opslagsystemen verminderen de verbruikspieken door op het juiste moment energie toe te voeren, zodat de investering in een stationair opslagsysteem voor veel bedrijven al snel rendabel is.
U noemt grondstofefficiëntie als een belangrijke factor. Wat houdt dat precies in?
Als lithium-ion-accu’s nog tien jaar nadat zij in een voertuig hun dienst hebben bewezen kunnen worden gebruikt en op de markt gebracht, bijvoorbeeld door ze te integreren in een groot energieopslagsysteem, dan wordt hun economische waarde verdubbeld. Tegelijkertijd verbetert deze langere gebruiksperiode de milieuvriendelijkheid van de accu’s, omdat hun waardevolle grondstoffen in omloop blijven. Pas helemaal aan het einde van hun levenscyclus worden ze gerecycled. Wij willen de hele ondernemingsgroep en ook onze klanten hiervan bewust maken. Accu’s kunnen na een bepaalde bedrijfsperiode niet meer aan de oorspronkelijke eisen voldoen en zijn daarom misschien niet geschikt voor de onderdelenmarkt, maar ze hebben wel degelijk het potentieel om in een stationair opslagsysteem te worden benut. Kleine capaciteitsverliezen zijn in een stationair opslagsysteem niet zo’n probleem, dus is het meer een kwestie van de “accu’s fit te houden”. Het regelmatig laden en ontladen van accu’s werkt als een soort levende-cel-therapie.
Moet aan bepaalde voorwaarden worden voldaan wanneer een stationair energieopslagsysteem wordt gebruikt?
Veel bedrijven hebben de ambitie om hun productie volledigCO2 neutraal te maken, en lithium-ion-accu’s zouden daarbij een sleutelrol kunnen spelen. Een groot aantal industriële klanten heeft gelijkstroom – ook wel DC-stroom genoemd – nodig om zaken als elektromotoren, elektronische besturingseenheden, computers en LED-verlichting van stroom te voorzien. Daartoe wordt de wisselstroom – of AC-stroom – van het net omgezet in DC-stroom, soms in meerdere fasen. Tijdens dit proces gaat energie verloren. Een gelijkstroomvoeding elimineert ten minste één omzettingsfase en is daarom duidelijk efficiënter, vooral als installaties om te beginnen worden gevoed met gelijkstroom die afkomstig is van een lokaal fotovoltaïsch systeem.