Leestijd: 5 minuten

Houdijk Holland: “Samen met Rittal van standaard- naar maatwerkoplossing”

Klimatisering Food & Beverage

De markt voor bakkerijproducten is uiterst competitief. Om concurrerend te blijven optimaliseren industriële bakkerijen hun productieprocessen. Producenten van kwetsbare biscuit-bakproducten worden daarbij met grote technische uitdagingen geconfronteerd. De engineers en ontwikkelaars van Houdijk Holland specialiseerden zich in procesinstallaties voor de koekjes, kaakjes en crackers-industrie, met maatwerkoplossingen die een consistente, razendsnelle en foutloze verwerking van biscuit-producten mogelijk maken. Voor het koelen van de elektrotechnische componenten kiest Houdijk Holland voor de modulaire Rittal systeemproducten – en soms voor een koeling op maat die Rittal speciaal voor Houdijk ontwikkelt.

Houdijk Holland levert wereldwijd machines aan middelgrote en grote biscuit-fabrikanten, en is een drijvende kracht voor procesinnovaties in de biscuitindustrie. Joost van Dijk, Teamleider Hardware Engineering bij Houdijk Holland: “Daarbij passen we al tientallen jaren Rittal systeemproducten toe. De modulaire koeloplossingen van Rittal zijn breed inzetbaar, en de accountmanagers en engineers van Rittal denken actief en oplossingsgericht met ons mee. Onze samenwerking is waardevol en draagt bij aan het verbeteren van workflows en maatwerkoplossingen.“

Jullie klanten willen een maximale productiviteit – wat betekent dat voor jullie?

Joost van Dijk: “Wij engineeren en ontwikkelen onze machines op maat omdat dit voor onze klanten de hoogste productiviteit en betrouwbaarheid voor elke toepassing oplevert. Biscuit-producten zijn licht en kwetsbaar, ze breken snel en moeten dus delicaat worden gehanteerd. Dat bereik je alleen met precisie-engineering en ontwikkeling. Daar zijn we hier bij Houdijk Holland goed in. Zo hebben we onlangs een handling machine ontwikkeld die 30.000 biscuits per minuut kan verwerken, waarbij meer dan 99 procent van de biscuits volledig onbeschadigd in de verpakkingen terechtkomt.”

Wat zijn de beperkende factoren voor een optimale productiviteit?

“Dat is de capaciteit van de ovens en verpakkingslijnen van onze klanten. Onze efficiënte machines kunnen vaak meer aan dan de rest van een productielijn, en daarmee leggen we de lat hoog voor een optimalisatie van de gehele productielijn. Alles moet naadloos op elkaar aansluiten. Er zijn niet veel spelers op deze markt die custom made machines maken voor transport en handling in de biscuit-markt. Onze engineering is gericht op de accuratesse, om de biscuits snel, onbeschadigd en netjes gesorteerd bij de verpakkingslijn te kunnen aanleveren. Dit is ook belangrijk bij het voorkomen van verstoppingen en het garanderen van een optimale reinigbaarheid.”

Hoe zit jullie workflow in elkaar?

“De aanvragen van onze klanten worden door onze Sales en System Engineering afdelingen verwerkt. Zij brengen helder in kaart wat de specifieke functionele eisen zijn en ontwikkelen een voorontwerp, gebaseerd op onze eigen standaarden. Bij maatwerkoplossingen werkt onze eigen Research & Development afdeling het project verder uit. Na terugkoppeling met de klant neemt Mechanical en Software Engineering het project over. Het ontwerp wordt verder uitgewerkt en in detail geëngineerd, waarna de uitvoeringsfase van start gaat. Alle nodige onderdelen worden in onze eigen assemblagehal opgebouwd, geprogrammeerd, getest en vervolgens bij de klant geïnstalleerd en in gebruik gesteld.”

Waar in de workflow komt de koeling om de hoek kijken?

Al bij het inventariseren van de klantvraag nemen onze system engineers alle omgevingsvariabelen, waaronder de ter plaatse heersende omgevingstemperaturen, in ogenschouw. We hebben bijvoorbeeld grote klanten in Zuid-Amerika, waar het warm en vochtig is – daar houden we vanaf het voorontwerp al rekening mee. Na de oververdracht van System Engineering naar Hardware Engineering bepalen de engineers wat de beste technische invulling van de koeling is. Voor het bepalen van de warmtedissipatie en het benodigde koelvermogen gebruiken we het Rittal Therm softwareprogramma, dat we helemaal op maat van onze behoeften hebben geconfigureerd.”

Heeft u een voorbeeld voor de waarde van de samenwerking met Rittal?

“Onlangs kregen we de opdracht om een robot te ontwikkelen die biscuit-producten voor verschillende typen verpakkingen kan voorsorteren. Samen met de klant kozen we voor een lokale, modulaire besturing in een kleine kast die op deze ‘Cookiebot™’ paste en eenvoudig reinigbaar was, maar die ook zeer weinig ruimte voor de besturings- en koelmodules bood. We gingen op zoek naar een ultracompacte én krachtige koelunit voor deze toepassing, maar die bestond nog niet. We hebben toen Rittal bij het project betrokken om ons te adviseren en om samen een oplossing op maat te ontwikkelen.”

Hoe heeft Rittal dit opgepakt?

“Uitstekend mag ik wel zeggen, en het was geen gemakkelijke opgave. Rachid kan daar meer over vertellen.” Voormalig Rittal Account Manager West Rachid Sbaai: “Houdijk Holland wilde een effectieve koeloplossing die geen afbreuk zou doen aan de reinigbaarheid en hanteerbaarheid van de Cookiebot™. Er was niet alleen weinig fysieke ruimte, maar ook weinig tijd beschikbaar, want de opleverdatum stond vast. De Blue e+ chillers en de lucht/water warmtewisselaars worden meestal aan de buitenzijde van de besturingskasten bevestigd. Voor deze toepassing onderzochten we de mogelijkheden om de lucht/water warmtewisselaar in de besturingskast zelf te plaatsen. Doorgaans is het niet toegestaan om componenten ten behoeve van de koeling tussen de elektrotechnische componenten te plaatsen, omdat een warmtewisselaar vloeibaar koelmiddel bevat. In overleg met Houdijk Holland is toen besloten om de besturingskast intern te compartimenteren.”

Kun je hier spreken van een co-engineeringproces?

“Dat mag je in dit geval zeker zo noemen. Wij hebben de beste engineers voor het ontwikkelen van biscuit-handling-installaties in huis, maar we beseffen ook dat niemand de werking en mogelijkheden van Rittal producten beter begrijpt dan de mensen bij Rittal zelf. Bij het co-engineeren van de besturingskast voor onze Cookiebot™ robot nam Rittal onder andere ook de onderhoudstechnische aspecten in overweging, wat uiteindelijk weer bijdraagt aan de praktische gebruikswaarde van de machine. We laten onze toeleveranciers actief meedenken en benutten hun productkennis. Onze medewerkers op de verschillende afdelingen hier, van sales via engineering en assemblage tot aftersales, en de vakkundige mensen van Rittal werken samen aan de beste oplossing voor onze klanten. Daar zijn we dus ook samen trots op.”

Tags Klimatisering

Reageren

 

 

Let op: een reactie wordt pas geplaatst na goedkeuring van een beheerder