Leestijd: 4 minuten

Achter de schermen bij de Hannover Messe

Achter de schermen: op reis naar de Hannover Messe

Klanten van Rittal, Eplan en Phoenix Contact worden regelmatig verwend met VIP-reizen om hun kennis bij te spijkeren, inspiratie op te doen of te netwerken. Zo gaat elk jaar een groep klanten naar de grootste innovatiebeurs van Europa de Hannover Messe. ‘Als klanten met een glimlach terugdenken aan deze dag, waar ze kennis hebben opgedaan en hebben kunnen netwerken, dan weet je dat je het goed hebt gedaan’, aldus Jolande Daams, receptioniste bij Cito Benelux.

Rittal organiseert samen met partnerorganisaties Eplan en Phoenix Contact reizen naar de grootste innovatiebeurs van Europa de Hannover Messe. Tijdens de geheel verzorgde reis kunnen klanten de nieuwste technologieën ontdekken en op de hoogte blijven van de laatste innovaties van ons en alle andere fabrikanten die op de beurs staan. Communicatiemedewerkster Jisca Wemmers en receptioniste Jolande Daams zorgen ervoor dat een met kennis gevuld programma gereed is en dat klanten tussendoor ontspannen met elkaar en medewerkers van Rittal kunnen netwerken.

Een geslaagde reis

De reis is geslaagd als klanten met een glimlach terugdenken aan de dag, vertelt Jolande: ‘De ervaring leert dat als klanten denken dat de organisatie niets voorstelt, het dan succesvol is verlopen. Het gaat dan vlekkeloos en dan herinneren ze eigenlijk alleen het plezier dat ze hebben gehad tijdens de reis. Het begint pas op te vallen hoeveel organisatie ergens in zit, als het niet goed geregeld is.’

Jisca gaat verder: ‘Nog voordat de uitnodigingen uitgestuurd worden, gaan Vera Heijmen van Eplan, Elly Makkinga van Phoenix Contact, Jolande en ik om tafel om te kijken hoe we naar de Hannover Messe gaan, welke hotel we gaan boeken, hoe het avondprogramma eruit ziet. De bussen moeten geregeld worden. Pas dan gaan we de uitnodiging in orde maken en zorgen we dat alle informatie ook nog eens op een gezamenlijke website staat.’

De klanten die meegaan, worden persoonlijk uitgenodigd door de accountmanagers. Daarna wordt de communicatie opgepakt door Jolande Daams, receptioniste en telefoniste bij Cito Benelux. ‘Het is een verlengstuk van mijn receptiewerk, want je ontvangt bezoekers, je geeft ze een warm welkom. Daarnaast regel ik onder andere hoe laat we vertrekken, wanneer we lunchen. Ik zorg dat er genoeg drinken en versnaperingen zijn in de bus.’

Uitmuntend geregeld

Klanten komen tijdens de reis niets te kort , vertelt Jisca: ‘Het zijn luxe bussen met tafels, waaraan klanten de krant kunnen lezen die ze mee krijgen. We combineren het nuttige met een leuk uitje en dat gevoel willen we ook meegeven. Er ontstaat vaak een informele sfeer, waarin klanten onderling met elkaar in gesprek raken. Ook is het voor onze accountmanagers makkelijker om een band op te bouwen met de klant.’

Jolande en Jisca zien erop toe dat alles tot in de puntjes is geregeld. Denk aan klanten die allergisch zijn voor bepaalde voedingswaren en alle betrokkenen die daarover op de hoogte moeten zijn. Klanten komen bij Rittal aan met de auto en gaan verder met de bus. Dat betekent bijvoorbeeld dat de parkeerplaatsen voor klanten gereserveerd moeten zijn op het terrein van Rittal. Als ze de volgende dag in de avond terugkomen, moeten ze ook het terrein weer op kunnen.

Vraagbaak

Op de innovatiebeurs krijgen de klanten rondleidingen aangeboden, zodat ze niet alleen de ins en outs van de producten van Rittal, Eplan en Phoenix Contact krijgen te zien, maar ook van andere fabrikanten. Ook voor Jisca en Jolande is de reis een kans om kennis op te doen. Zo wordt gekeken welke innovaties worden gepresenteerd door het moederbedrijf en hoe deze zijn opgesteld. Jisca neemt de kennis mee voor de beurzen die in Nederland georganiseerd worden. Dit wordt na de reis direct opgepakt.

Klanten én accountmanagers kunnen voor, tijdens en na de reis bij Jolande en Jisca terecht voor alle vragen. Het bezoek aan de innovatiebeurs is gewild en het komt voor dat gasten op een reservelijst komen te staan. Op het moment dat een klant toch niet mee kan, wordt de plek altijd snel ingevuld. Zo zijn klanten regelmatig aangenaam verrast, omdat ze alsnog mee kunnen. Zo kunnen ze alsnog de nieuwste technologieën van Rittal, Eplan en Phoenix Contact bekijken en ervaren in de Hannover Messe.