Leestijd: 2 minuten
Metro en Tram Amsterdam verbindt glasvezelring met datacenters
Een nieuwe ring voor Amsterdam
Met het voltooien van de Noord/Zuidlijn en de renovatie van de Oostlijn beschikt Amsterdam binnenkort over één van de meest geavanceerde openbaar vervoersystemen ter wereld. Het Amsterdamse metrosysteem vervoert 1,5 miljoen mensen per dag en moet non-stop operationeel zijn. Moderne informatietechnologie speelt daarin een belangrijke rol.
Uitdagingen
In opdracht van Metro en Tram Amsterdam realiseerde Unica en Strukton twee nieuwe datacenters op verschillende locaties aan de Oostlijn van het metronetwerk. De nieuwe datacenters verbinden het glasvezelnet dat geheel Amsterdam omsluit. De ringstructuur van het glasvezelnetwerk en de strategische ligging van de datacenters dragen bij aan de redundante beschikbaarheid en fail-safe-installatiestructuur van het IT-systeem. Raymond van den Tempel, technisch consultant datacenters bij Strukton Worksphere: “Dienst Metro en Tram Amsterdam benaderde ons in de zomer van 2014 met de opdracht om beide ruimten uiterlijk in december 2014 op te leveren, zodat het glasvezelnet in januari 2015 in gebruik kon worden genomen. Van alle partijen die IT-apparatuur in deze ruimten onderbrengen ontvingen wij IT-load gegevens op basis waarvan wij de ligging en de dimensies van de ruimten en het aantal benodigde racks en koel-units konden bepalen. Uiteindelijk kozen we voor de beste, snelste, meest betrouwbare en flexibele oplossing van Rittal. Voor de technische ruimte op Amsterdam Centraal Station kozen we voor gesloten Rittal TS8-racks in combinatie met rack based Rittal LCP-koeling en voor de LCM locatie was een Rittal Cube oplossing het meest geschikt.”
Projectleider Peter Wessels (namens Strukton Systems): “Beschikbaarheid en flexibiliteit waren de belangrijkste redenen om voor Rittal te kiezen. Op Amsterdam Centraal Station beschermen de gesloten racks de kwetsbare netwerkcomponenten tegen stofdeeltjes en ijzervezels die bij het remmen van de metro en het slijpen van de metrorails kunnen vrijkomen. In de kantooromgeving van Logistiek Centrum Metro biedt de Rittal Cube alle voordelen van energie-efficiëntie en geluidsdemping. Dienst Metro en Tram Amsterdam maken al vele jaren gebruik van Rittal behuizingen, vooral omdat Rittal altijd trouw is gebleven aan het basisconcept dat aan al hun systeemproducten ten grondslag ligt. Rittal blijft innoveren, maar de maatvoering is consistent, waardoor Dienst Metro en Tram Amsterdam verzekerd is van een optimale investeringszekerheid en compatibiliteit. Daarnaast heeft Rittal zich ook bij het plaatsen van de behuizingen en de koelunits weer bewezen als een loyale en meedenkende projectpartner.”