Leestijd: 5 minuten

Werkina Werkendam: innoveren voor succesvolle reders en schippers met Rittal dakventilator 

Dakventilatoren

Scheepsinstallateur Werkina Werkendam ontwikkelt en produceert innovatieve elektrotechnische installaties voor een veilige en efficiënte scheepvaart. Daarbij benutten de gespecialiseerde medewerkers van Werkina de mogelijkheden van Rittal systeemproducten. Teo van Maastricht, Algemeen Directeur bij Werkina Werkendam: “De samenwerking tussen Werkina en Rittal maakt innovaties mogelijk en bespaart ons veel tijd, omdat de mensen bij Rittal goed meedenken en de producten van Rittal goed op elkaar afgestemd zijn.”

Werkina Werkendam is gevestigd in een modern bedrijfspand aan de Werkendamse Biesboschhaven waar reders en schippers zich kunnen laten informeren over de laatste stand van zaken in de maritieme elektrotechniek. In deze regio is Werkina bepaald niet de enige scheepsinstallateur, maar wel een van de meest ervaren en meest succesvolle. Teo van Maastricht: “Het geheim van ons succes? We zijn eigenwijs genoeg om op gezette tijden tegen de stroom in te zwemmen en slim genoeg om te weten wanneer het tij is gekeerd en het tijd is voor een koerswijziging. En soms geven we zelf een nieuwe richting aan, zoals in 1995, toen we een nieuwe totaaloplossing voor de elektrische aandrijving en besturing van scheepsroeren ontwikkelden. Ons Data Besturings Systeem met touch screen bediening kwam in 1996 op de markt en werd al snel de nieuwe standaard voor scheepsbesturingen. Sindsdien staan we in de scheepvaartsector bekend als innovatief, creatief en trendsettend.”

Integraal ontwerpen, engineeren en assembleren met Rittal dakventilator

Werkina verzorgt het ontwerp, de engineering en de bouw van complete elektrische installaties voor uiteenlopende maritieme toepassingen, maar de scheepsinstallateur werd groot als toeleverancier van de binnenscheepvaart. Van Maastricht: “Veel elektrotechnische bedrijven beginnen in de binnenvaart maar richten zich al snel op de grotere zeevaart, maar wij blijven trouw aan de binnenvaart. De binnenschippers en de lokale rederijen hebben ons gemaakt tot wat we nu zijn en wij blijven hen ondersteunen met betrouwbare installaties en met innovaties die het werk op de binnenvaart efficiënter, veiliger en aangenamer maken.”

West-Europese binnenvaartvloot

Het Expertise- en InnovatieCentrum Binnenvaart (EICB) inventariseerde dat het aantal binnenvaartschepen in de afgelopen 25 jaar is afgenomen. Daar staat tegenover dat het gemiddelde laadvermogen van binnenvaartschepen aanzienlijk is toegenomen en dat de binnenvaartschepen steeds intensiever en efficiënter worden ingezet. Van de in totaal 18.000 schepen die over het Europese vaarwegennet varen behoren 13.000 tot West-Europese landen, waarvan Nederland met 7547 schepen en Duitsland met 2593 schepen de grootste vloot hebben. Veel van deze schepen moeten in de komende jaren worden gemoderniseerd, waardoor de sector een belangrijke afnemer van elektrotechnische installaties blijft.
Werkina kijkt vooruit

Bij Werkina Werkendam kijken de mensen graag vooruit. Toen bij veel binnenvaartschepen nog een ouderwets stuurrad in de stuurhut stond bouwde Werkina al elektrische stuurmachines die dat stuurrad vervingen en automatische besturingen mogelijk maakten. Vervolgens bouwde Werkina honderden stuurmachines met elektronische regelingen, maar toen de binnenvaartschepen groter werden en reders massaal overstapten op hydraulische besturingen specialiseerde Werkina zich verder in de elektrotechnische installaties op de schepen, van de verlichting tot de generatoren, pompen en elektrische kraanaandrijvingen. Naast motorbedieningen installeert Werkina al decennia nautische apparatuur, AC/luchtbehandeling, tankmeting, alarmering- en entertainmentsystemen. Gedurende de gehele ontwikkelingsgeschiedenis kwam de scheepsinstallateur uit Werkendam steeds opnieuw met verrassende innovaties op de proppen, zoals het modulaire power management systeem voor schepen W-ROP.

Dakventilator in de praktijk bij Werkina

Er wordt hard gewerkt in de werkplaats in Werkendam. Kees Hoekwater, Bedrijfsleider bij Werkina Werkendam geeft een rondleiding langs lange rijen strak vormgegeven schakelpanelen die binnenkort op transport gaan. Hoekwater: “Dit is een installatie voor een grote grindhopperzuiger, een werkschip met in totaal 14 megawatt elektrisch vermogen aan boord. Ons power management-systeem (W-PROP) verdeelt deze enorme hoeveelheid energie over de 4 voortstuwingsmotoren van ieder 1.800 kW, de 2 boegschroeven van elk 700 kW en de hekschroef van 700 kW. Ook de baggerinstallatie draait volledig elektrisch. Twee elektromotoren van 2.250 kW voor de baggerpomp en 3 stuks jet pompen (twee van 950 kW en een van 700 kW) slokken heel wat vermogen op. Daarnaast zijn er andere verbruikers zoals transportbanden, lieren en de statische converter van 500 kVA, die de spanning voor het boordnet verzorgt. Onze oplossing zorgt voor een optimale stroomverdeling en de Rittal TS8 kasten met het Rittal Ri4Power railsysteem maken een compacte indeling mogelijk. De ruimte voor de elektrotechnische installatie is op schepen altijd beperkt en op advies van Rittal hebben we hun nieuwste dakventilatoren toegepast, waardoor extra ruimte in de kast vrijkwam. Op basis van het gebruik van de dakventilator berekende Rittal ook de optimale positie van de koperrails en de optimale klimatisering om aan alle eisen van de certificatiebureaus Lloyds Register en Bureau Veritas te voldoen. Het resultaat is prachtig: veilig, compact, functioneel, trillingsbestendig, overzichtelijk, toegankelijk en onderhoudsvriendelijk.“

Werkina Werkendam: maatwerk in constructie en samenwerking

De geschiedenis van Werkina illustreert dat het ontwikkelen van elektrotechnische installaties voor de binnenvaart vele uitdagingen kent. Technologische ontwikkelingen, veranderende  normen en een conjunctuurgevoelige markt vragen om veel flexibiliteit en een groot aanpassingsvermogen. Van Maastricht: “Die flexibiliteit verwachten we ook van onze toeleveranciers en partners. Het liefst werken we met mensen die ons enthousiasme voor de scheepvaart delen, die met ons mee kunnen denken, in het belang van onze klanten. Rittal doet dat, en dat levert mooie oplossingen op.”

Hoekwater: “Het engineeren en bouwen van elektrotechnische panelen voor de scheepvaart is maatwerk. Zelfs bij het bouwen van panelen voor schepen die in serie worden geproduceerd komen we bij elk schip weer iets bijzonders tegen. Andere merken zijn beperkt tot schakelborden, maar Rittal heeft ook railsystemen dus het is een compleet systeem waarin alle systeemproducten, van de kasten tot de dakventilatoren, goed op elkaar afgestemd zijn. Kortom: de samenwerking van Werkina met Rittal levert ons veel tijd, ruimte en nieuwe innovatiemogelijkheden op.”

Lees hier alles over de dakventilator.

Reageren

 

 

Let op: een reactie wordt pas geplaatst na goedkeuring van een beheerder