Hoogwaardig praktijkmateriaal voor technische opleidingen

Van Lente Academie ondersteunt onderwijs met Rittal AE kasten

Nederlandse maakbedrijven klagen over het gebrek aan goed opgeleid technisch personeel. “Hoe dat komt? Omdat de naoorlogse generatie vakkrachten met veel technische vakkennis nu echt uitstroomt, en omdat er op de technische opleidingen jaren is bezuinigd op praktijkonderwijs.” Paul Christenhusz, praktijkopleider bij Van Lente Systeemintegratie signaleerde jarenlang een structureel gebrek aan praktijkvaardigheden bij schoolverlaters. Tot hij op een dag besloot om daar eigenhandig iets aan te gaan doen. Met zijn Van Lente Academie en de steun van diverse bereidwillige materiaalsponsors voorziet hij een groeiend aantal technische opleidingen van hoogwaardige praktijkmateriaal voor hun praktijkonderwijs, zodat de leerlingen de arbeidsmarkt beter voorbereid betreden.

Van Lente Academie: goed praktijkmateriaal voor leerlingen

Om de leerlingen beter op weg te helpen richtte de Van Lente directie al in 2008 de Van Lente Academie op, een van de eerste erkende bedrijfsscholen van Nederland die jongeren ondersteuning biedt bij het doorlopen van hun stages, praktijkopleidingen en afstudeertrajecten. Inmiddels draagt de Van Lente Academie het OTIB / Uneto VNI keurmerk Excellent Opleidingsbedrijf en onderhoudt de bedrijfsschool goede contacten met opleidingsinstituten, scholingsfonds OTIB en SBB.

Christenhusz: ”We deden heel erg ons best om de leerlingen zo goed mogelijk op het gewenste praktische kennisniveau te krijgen, maar ik schrok toch vaak van het gebrek aan praktijkkennis bij de leerlingen. Op de ene school is niveau 3 beter dan niveau 4 op een andere school. Dat was vroeger ondenkbaar. Het heeft allemaal te maken met de kaalslag in het praktijkonderwijs. De kwaliteit van het theorieonderwijs is nagenoeg gelijk gebleven, daar schort het niet aan, maar het praktijkonderwijs loopt mijlenver achter, en dat is jammer, want sommige jongeren die theoretisch misschien minder onderlegd zijn kunnen hele goede en waardevolle praktische vaardigheden hebben.”

De waarde van goed praktijkmateriaal en goede praktische vaardigheden

Als praktijkopleider bij de Van Lente Academie begeleidt Christenhusz een grote verscheidenheid aan leerlingen en ieder heeft zijn eigen talenten. Christenhusz: “Op een dag komt hier Martijn, een stille jonge met ROC niveau 3, binnen en die zegt tegen mij: ik ga nooit meer naar school. Ik zet hem aan het werk en al snel valt me op dat hij superhandig is, met de tang, met de accuboor, noem maar op. We hebben hem toen ingeschreven voor de Vakanje Worldskills competitie – dat zijn wedstrijden voor jongeren ter promotie van het vakmanschap en het beroepsonderwijs. Martijn werd tweede van Nederland en mocht vervolgens naar Frankrijk en uiteindelijk naar Brazilië om zich op wereldniveau met andere handige jongens te meten. Inmiddels zit hij op het HBO, dezelfde jongen die destijds zei dat hij nooit meer naar school wilde.”

Van verontwaardigd naar verantwoordelijk

Uit de verontwaardiging van Christenhusz groeide een grote bevlogenheid om de opleidingen te helpen om de kwaliteit van hun praktijkonderwijs te verbeteren. Christenhusz: “Ik maakte afspraken met teammanagers en praktijkdocenten, om te vragen welk praktijkmateriaal nodig is. Zo ontstond het idee om samen met onze leveranciers praktijkmateriaal samen te stellen en om dat praktijkmateriaal in de vorm van een roulerend uitleensysteem aan de technische scholen beschikbaar te stellen. Vaak worden praktijklessen namelijk maar gedurende zes tot acht weken gegeven, waarna het materiaal weer een jaar in de schappen ligt, dus je kunt met relatief weinig materiaal een groot verschil maken.”

Christenhusz benaderde producenten met de vraag of zij een bijdrage willen leveren aan zijn roulerende voorraad met praktijkmateriaal . De inmiddels bijna 120 Rittal AE demokasten die Christenhusz samen met leerlingen in de werkplaats van Van Lente monteerde en van alle nodige documentatie voorzag, voldoen aan de strengste veiligheidseisen en bieden leerlingen op de scholen nieuwe mogelijkheden om proefondervindelijk met schakeltechniek te experimenteren. Fred te Pas, Rittal Account Manager Rayon Oost: “Wij ondersteunen dit initiatief, want we zetten ons ervoor in om de technische maakindustrie en de paneelbouwbranche voor Nederland te behouden en vinden het belangrijk om onze kennis te delen, juist ook met de technische opleidingen en de leerlingen die kiezen voor een loopbaan in de techniek. Onze bijdrage aan het praktijkmateriaal helpt daarbij.”

Share

Reageren



Let op: een reactie wordt pas geplaatst na goedkeuring van een beheerder