Leestijd: 3 minuten

Ketensamenwerking voor toekomstbestendige maritieme sector

Maritime

Je hebt vele middelen om de concurrent voor te blijven, maar er is er niet één zo effectief als ketensamenwerking. Door elkaar op te zoeken, kennis uit te wisselen en aanvullende diensten te bieden, kun je vanuit één sterke positie de markt benaderen. Zeker voor de toekomst van scheepsbouw in Europa is dit onmisbaar.

Voldoende ruimte voor meer samenwerking

In de maritieme sector is er voldoende ruimte voor meer samenwerking. Nu zie je toch nog regelmatig verschillende partijen als los zand tegen elkaar liggen. Dat is eigenlijk vreemd. De bouw van een schip zou een schoolvoorbeeld van ketensamenwerking moeten zijn. Segmenten om het casco te vullen worden laag voor laag (op zijn kop) gebouwd en geplaatst. Omdat een nieuw segment letterlijk op het voorgaande gelast wordt, zijn er zaken die gewoon niet meer passen als het bouwproces verder gevorderd is. Redenen genoeg om hecht met elkaar op te trekken.

Alles kan er maar één keer in

Wat dat betreft is scheepsbouw niet te vergelijken met de bouw aan land. Hoe groot het bouwwerk ook is, er is altijd wel een opening om noodzakelijke apparatuur naar binnen te krijgen. Op een schip geldt dat niet. De motoren, maar ook bepaalde kasten en andere inrichting kan er één keer in en dan nooit meer (in zijn geheel) uit. Die manier van bouwen vereist extra zorg. Je wilt niet dat panelen beschadigen omdat er toegang geïmproviseerd moet worden. Aan de andere kant wil je de bouw ook niet stil laten vallen om te wachten op een vertraagd onderdeel.

Download ons trendrapport ‘Waar gaat de maritieme sector naartoe?’

Kies voor standaardisatie

Hier is slim op in te spelen door te kiezen voor standaardisatie. Hoe meer standaard onderdelen, hoe zekerder de bouw én (later) het onderhoud van een schip. Door te kiezen voor een standaard formaat kast, weet je zeker dat die snel en betrouwbaar te leveren is. Daarnaast kan je later, mocht bijvoorbeeld de deur vervangen moeten worden, altijd reserveonderdelen vinden. Ga je voor een special, dan betaal je niet alleen een speciale prijs, maar kun je rekenen op een lange productietijd (plus vervoertijd) als je ergens in de wereld een vervangend onderdeel nodig hebt.

Standaardproducten en ketensamenwerking gaan hand in hand

Standaardproducten en ketensamenwerking gaan hand in hand. Door te werken met standaard maten is het voor de leveranciers van 3D ontwerppakketten mogelijk om producten in de software op te nemen. Dat geeft verschillende partijen de kans om veel eerder door architecten en reders bij het ontwerp van een nieuw schip betrokken te worden. De architect kan al in de ontwerpfase met virtuele weergaven van producten werken. Als het helemaal perfect zou gaan, kan de aanbieder zelfs op dit moment al om advies gevraagd worden. De lang gekoesterde droom om eerder aan tafel te zitten komt zo uit.

Ketensamenwerking ontstijgt de tekentafel

Maar ketensamenwerking ontstijgt de tekentafel. Het draait ook om een betere concurrentiepositie. Door elkaar onderling te spreken, kunnen bedrijven zich meer specialiseren. Uit zo’n samenwerking kunnen kwalitatief zeer hoogwaardige producten en diensten voortkomen. Aangezien in kwalitatief hoogwaardige producten de kracht van Europa tegenover Azië schuilt, is ook om deze reden samenwerking een goed idee.

Opnieuw kijken naar alle processen

Met de energietransitie dienen nieuwe partijen zich aan op de markt van de scheepsbouw. Daar komt bij dat de veranderingen een kans geven om opnieuw te kijken naar alle processen. Welke kansen liggen er in nieuwe brandstoffen en met welke partijen kunnen wij die grijpen? Wie nu op zoek gaat naar goede ketenpartners maakt zijn organisatie toekomstbestendig.

Tags Maritime Samenwerking standaardisatie

Reageren

 

 

Let op: een reactie wordt pas geplaatst na goedkeuring van een beheerder