Leestijd: 4 minuten
Kosten besparen met proactief onderhoud
Wat kost het als uw bedrijfsprocessen door een storing tot stilstand komen? Proactief onderhoud vinden we heel normaal als het om onze auto gaat. Dus waarom niet als het gaat om de systemen waar de business op draait?
Met een kapotte auto langs de Route du Soleil staan, is geen prettig vooruitzicht. Dus als de monteur adviseert om de distributieriem te vervangen, dan doen we dat. Bewegende onderdelen slijten nu eenmaal en na een bepaalde periode neemt de kans op uitval toe. Met dit proactieve onderhoud besparen we onszelf veel ellende.
Zo is het ook met de apparatuur die zorgt dat cruciale besturingen, data- en netwerkvoorzieningen vlekkeloos blijven draaien. Ventilatoren in koelsystemen slijten en door ze na een bepaalde periode te vervangen, kunnen we uitval voorkomen. En daarmee kosten besparen.
Hoe blijft een luchthaven draaien?
Neem nu onze nationale luchthaven. We hebben allemaal wel eens staan wachten bij de bagageband. Onwillekeurig vraag je je af: mijn koffer zal toch wel komen? Achter de schermen zorgt een indrukwekkend systeem van transportbanden dat uw koffer van de band rolt. Als dit systeem zelfs maar een uur stilstaat, is de chaos niet te overzien. Om nog maar niet te spreken van de kosten: een uur vertraging van een vliegtuig kost meer dan een jaar proactief onderhoud van de besturing van het bagagetransportsysteem.
Rittal levert op onze luchthaven een zeer hoog niveau van proactief onderhoud op de koelapparatuur en de UPS-voorzieningen. Want ook batterijen zijn aan slijtage onderhevig en hebben dus een beperkte levensduur. Omdat Rittal van al deze slijtage-onderdelen bijhoudt hoe lang ze meegaan, weten onze monteurs precies wat zij wanneer moeten vervangen. Dit doen zij midden in de nacht, zodat de reizigers hier niets van merken.
Gokwerk uit het proces
Proactief onderhoud gaat verder dan een gewone serviceovereenkomst. De basis is een doordacht meerjaren onderhoudsplan over een periode van minimaal 10 jaar. Aan de hand van de belastbaarheid en de dagelijkse belasting in het proces wordt een schema opgesteld voor de vervanging van de slijtagegevoelige onderdelen. In plaats van wachten tot ze versleten of defect zijn (reactief), worden deze onderdelen al eerder vervangen (preventief). Ze zouden nog goed duizenden draaiuren kunnen maken. Of niet. Met proactief onderhoud halen we het gokwerk uit het proces.
Uptime in datacenters
Ook in de IT is uitval een optie. In datacenters zorgen UPS-systemen voor een constante stroomvoorziening en LCP’s (liquid cooling packs) voor een optimale werktemperatuur voor de elektronische componenten. Alles is erop gericht om kans op uitval te verkleinen en de levensduur te verlengen. Maar hoe zit het met deze ondersteunende systemen zelf? De ventilatoren in deze LCP’s draaien 24/7. Als je tussen de 50 en 60.000 draaiuren meegaan, zijn ze na 5 à 7 jaar aan vervanging toe. De batterijen in UPS-units gaan een jaar of 7 mee, Daarom verzorgt Rittal in de datacenters van b.v. banken proactief onderhoud zodat deze ondersteunende systemen optimaal blijven draaien. En daarmee een hoge uptime van servers, netwerkcomponenten en opslag te garanderen.
Hoge beschikbaarheid? Proactief onderhoud!
Ik zal niet beweren dat proactief onderhoud altijd noodzakelijk is. Er bestaan genoeg industriële besturingen die niet volcontinu draaien en best even gemist kunnen worden als de koeling het begeeft. Of men zet de kastdeur open om de warmte af te voeren tot de servicemonteur er is. In dit soort situaties voldoet een serviceovereenkomst met een snelle reactietijd. Maar voor systemen die 24/7 draaien of hoge kosten teweegbrengen bij uitval, is proactief onderhoud en must.
Proactief onderhoud is maatwerk
Ieder proces stelt dus andere eisen aan het onderhoud. Rittal biedt dan ook overeenkomsten met verschillende serviceniveaus, van puur reactief tot proactief met 24/7 storingsdienst. Uiteraard met verschillende afspraken over reactietijd, het (preventief) vervangen van onderdelen en of dit is inbegrepen in de periodieke kosten. Deze standaard overeenkomsten zullen in de meeste gevallen prima voldoen. Maar juist bij bedrijfskritische systemen moet het onderhoud hier naadloos op aansluiten. Daarom biedt Rittal ook maatwerkovereenkomsten, waarbij alle variabelen worden afgestemd op de wensen van de klant.
Kosten besparen
In de toekomst gaat Rittal bij proactief onderhoud alle individuele slijtage-onderdelen van een unieke QR-code voorzien. Zo weten onze monteurs precies welk onderdeel wanneer aan vervanging toe is. Op het eerste gezicht misschien een kleine, maar wel zeer belangrijke stap op weg naar een gemeenschappelijk doel: kosten besparen door uitval te voorkomen.