Leestijd: 4 minuten

Logistiek en distributie: de 3 belangrijkste trends voor distributiecentra in 2022

Onze wereld wordt steeds digitaler. We streamen muziek en films, houden contact met vrienden en bekenden via apps en winkelen (op zijn minst deels) online. Voor distributiecentra vereist de beweging van consumenten naar digitale ervaringen om verandering van aanpak. Deze drie trends gaan het komende jaar zeker om aandacht vragen.

  1. Winkelen wordt steeds slimmer, de distributie moet volgen

Online winkels zijn populair. Je kunt er 24/7 terecht en vindt een gigantisch productaanbod in de digitale schappen. Online retailers zijn hier vol mee bezig. Van offline retailers vraagt dat om aanpassing van de manier van werken. Zij willen potentiële klanten het gemak van online bieden, en dat aanvullen met de kracht van offline. De behoefte van mensen om een product voor aankoop vast te houden, is (vooralsnog) digitaal niet beschikbaar en daarom een concurrentievoordeel.

Zowel online als offline winkels spelen direct op de consument in door scherp in de gaten te houden welke producten aandacht krijgen. Zo kunnen ze slim inkopen. Distributiecentra doen er verstandig aan om bij deze verzameling van data aan te haken. Door externe gegevens te integreren binnen de eigen systemen, is het mogelijk om slimmer in te kopen en voorraden klaar te zetten op basis van geanticipeerde vraag. Met behulp van Big Data analysetools en een BI-oplossingen kun je uit grote hoeveelheden gegevens concrete informatie destilleren en op basis daarvan geïnformeerde acties ondernemen.

  1. Klantcontact verbeteren

Consumenten verwachten online up-to-date informatie te vinden, hebben weinig geduld als het op levering aankomt en willen met minimale rompslomp producten terug kunnen sturen. Voor verkopers die direct B2C acteren is het een uitdaging om aan deze eisen te voldoen. Zij verwachten daarom steun van hun partners zoals groothandels en distributiecentra. Direct klantcontact met behulp van chatbots en geïntegreerde messaging-platforms is de vooral verantwoording van de retailer. Voor afhandeling van logistieke stromen kunnen de distributiecentra wel hulp bieden.

Door jouw systemen geschikt maakt voor eenvoudige integratie met die van jouw klanten, versterk je jouw concurrentiepositie. Zij kunnen de data die nodig is om levertijden in te schatten en algemene productgegevens goed gebruiken. Jij geeft ze zo door dat ze naadloos in de klantportalen van jouw klanten verschijnen. Daarnaast is het verstandig om alle data van al jouw klanten rondom retouren in jouw eigen systemen te aggregeren. Zo kun je vroegtijdig ingrijpen als een leverancier kwalitatief ondermaatse producten stuurt. Daarnaast kun je problemen met producten eerder aanpakken.

  1. Slim werken levert winst op

Artificiële Intelligentie (AI) heeft de toekomst. Retailers kunnen er slimmer mee inkopen, prijzen aanpassen op basis van gegevens als de houdbaarheidsdatum en antidiefstalbeveiliging verbeteren. Ook hier kan jij als distributiecentrum een spilfunctie in innemen. Door AI-ondersteuning in te zetten bij inkoop, kun je op basis van nog grotere gegevenssets beslissingen nemen. AI ziet details in datahoeveelheden die een mens niet kan overzien. Zeker voor trendgevoelige producten zoals kleding biedt deze manier van werken uitkomst.

Vandaag besteld, morgen in huis. Klanten zijn eraan gewend. Slim inkopen is de enige manier om aan deze klantverwachting te blijven voldoen. Zeker nu de voorspelbaarheid van de internationale supply chain is afgenomen, is het noodzakelijk om tijdig, slim in te kopen. Met behulp van AI kun je betere inschattingen maken over verwachte vraag, te bestellen producten (trends) én de betrouwbaarheid van leveranciers. Dat maakt het mogelijk om tijdig de juiste hoeveelheden in te kopen om aan de klantvraag te voldoen.

De wereld wordt digitaler. Consumenten verwachten van retailers dat ze een online of hybride winkelervaring bieden. Die retailers verwachten op hun beurt dat jouw distributiecentrum aansluit bij hun systemen. Zo help jij ze deze manier van winkelen ondersteunen. Door data-integratie, communicatie en AI te omarmen, kun je aan die wens voldoen.

Reageren

 

 

Let op: een reactie wordt pas geplaatst na goedkeuring van een beheerder