Leestijd: 5 minuten

Hordijk Verpakkingsindustrie Zaandam BV: splinternieuwe fabriek

Denkt u wel eens na bij het plastic bakje waarin uw schnitzel in de supermarkt ligt? Grote kans dat dit bakje bij Hordijk vandaan komt. Dit familiebedrijf is gespecialiseerd in de productie van grote series duurzame thermogevormde verpakkingen voor de fresh foodsector. In juni 2020 openden zij een splinternieuwe fabriek. Bosma & Bronkhorst B.V., ook een familiebedrijf, leverde de totale elektrotechnische installatie van de trafo’s tot en met de verbruikers. Met gebruik van Rittal laagspanningverdelers, uiteraard.

“Het bijzondere van deze fabriek is dat het gehele elektrotechnische ontwerp ontstaan is bij tientallen gesprekken met de technisch directeur Fons Groenen van Hordijk,” begint Gertjan Esser, projectleider bij Bosma & Bronkhorst B.V., het verhaal. Van zijn 43 dienstjaren bij Bosma & Bronkhorst komt hij al minstens 35 bij Hordijk over de vloer. Als installateur, maar inmiddels ook als adviseur. De lijnen zijn kort, en wanneer technisch directeur Fons Groenen de wens uitspreekt voor een nieuwe fabriek, schetst Gertjan het elektrotechnische gedeelte van de plannen. Zijn collega Martin Riekwel, ervaren engineer, gaat vervolgens aan de slag met het technisch ontwerp.

Duurzame productie

In de 25000 vierkante meter grote fabriekshal staan talloze machines die door middel van het vacuümtrekken van warme kunststoffolie bakjes en deksels in allerlei soorten en maten maken. Alles ziet er nieuw en geordend uit en wat opvalt, is dat er nauwelijks mensen rondlopen. Bijna alles is geautomatiseerd. En dat vraagt om een uitgekiende installatie, want de machines moeten dag in, dag uit blijven draaien. En het liefst met een zo laag mogelijk verbruik, want duurzaamheid is voor Hordijk heel belangrijk.

Maatwerk met 10 MVA

Martin legt uit: “Dit is een topinstallatie. We hebben het in deze fabriek over totaal 10 MVA aan vermogen om alle machines draaiende te houden. De verdelers die hier staan, hebben we in samenwerking met Rittal ontworpen. Dan is het nauwe contact met Marco Casciaroli, ons contactpersoon bij Rittal, heel fijn. Samen hebben we gekeken hoe we de vereiste vermogens kunnen schakelen. Het gaat hier over grote stromen, daar moet je voorzichtig mee zijn.”

Orders op afroep

Marco Casciaroli is technical sales engineer bij Rittal en komt een aantal keer per jaar bij Bosma & Bronkhorst B.V. om samen met Martin de ontwerpen door te spreken. Marco: “Ik zorg voor de Rittal-blik op een project, maar vaak hoef ik niet veel meer te doen. Bij Bosma & Bronkhorst B.V. zit heel veel ervaring met onze software en producten. Martin levert een ontwerp aan, dat al zo goed als klaar is. We kijken dan samen nog even naar de details. De grote uitdaging in dit project zat hem in het feit dat de projectdelen exact op tijd geleverd moesten worden, maar de planning ervan op dat moment nog niet definitief was. In samenspraak is ervoor gekozen om alle orders op afroepbasis klaar te zetten, zodra het ontwerp definitief was. Op basis hiervan zijn alle projectdelen keurig volgens planning geleverd.”

Busbars in plaats van kabelgoten

Om de stroom op de juiste plek te krijgen, heeft Gertjan gekozen voor busbars, ook wel bekend als een railkokersysteem of stroomrailsysteem. Gertjan: “Het grote voordeel hieraan is dat ik op deze manier 1250 ampère door een rails van 14×14 centimeter kan transporteren. Als ik dit met kabels had moeten oplossen, hadden we hier kabelgoten van 1×1 meter nodig gehad. Omdat de busbars aan de bovenkant van de laagspanningverdelers aangesloten moeten worden, vraagt dat om de nodige flexibiliteit van Martin én Rittal. Gelukkig is dat geen probleem, want door jarenlange ervaring bij Bosma & Bronkhorst B.V. en Rittal, zijn de aanpassingen relatief eenvoudig door te voeren. Martin: “De flexibiliteit is een van de redenen waarom ik graag met Rittal werk. Halverwege werd er bijvoorbeeld besloten dat er ook zonnepanelen op het dak moesten. Dan kan ik makkelijk schakelen en meegaan met de aanpassingen.”

Coronacrisis

In de nazomer van 2019 gaat de eerste paal de grond in en kan ook de bouw van de laagspanningverdelers beginnen in de eigen werkplaats van Bosma & Bronkhorst B.V.. Iedereen is nét aan de slag, als de coronacrisis inslaat. Martin: “De leverbaarheid aan het begin van de coronacrisis was soms lastig. Dat maakte het voor ons spannend, want dat kon betekenen dat we opnieuw moesten beginnen met wel leverbare componenten. Gelukkig wisten Marco en de rest van zijn Rittal-collega’s ervoor te zorgen dat alle materialen op tijd bij ons binnen waren.”

‘Aardig gelukt’

Alle betrokkenen zitten op een strak tijdschema. Best hard werken voor Bosma & Bronkhorst B.V., voor wie de wekelijkse tussenopleveringen belangrijk waren. Gertjan: “Alles moest Just in Time. De opleveringen, maar ook het installeren, want we zaten ook met corona.” De heren zijn er trots op dat ondanks de pandemie de opleverdatum van 4 juni 2020, die 2 jaar eerder geprikt werd, gehaald werd. Of nou ja, zo trots als een nuchtere Noord-Hollander kan zijn. Gertjan: “Het begint met een kop koffie op vrijdagmiddag, en als je dan ziet wat er nu staat, zijn de plannen die we toen maakten, aardig gelukt.”

Tags busbars duurzaam laagspanningverdelers railkokersysteem

Reageren

 

 

Let op: een reactie wordt pas geplaatst na goedkeuring van een beheerder