Leestijd: 5 minuten
Actemium: efficiënter werken door slim uitbesteden
Rittal Account Manager Richard Tenhagen en Jos van Boxtel, client manager bij Actemium in Veghel, kennen elkaar al jaren. De paneelbouwer maakt al lang gebruik van de kasten van Rittal en daarom komt Richard er regelmatig over de vloer. Om nieuwe producten te presenteren, de relatie door te spreken of samen te kijken waar de samenwerking nog beter kan. En met name dat laatste is de afgelopen periode een belangrijk onderwerp geweest. Er is namelijk veel veranderd in Veghel.
Actemium is een wereldwijd netwerk van 380 autonome business units. Met 21.000 medewerkers in 40 landen is de VINCI Energies-dochter een grote speler in de industriële processen. De services én de diensten van Actemium zijn breed, van consultancy tot maintenance, binnen segmenten van food tot chemie. Richard: “Actemium is enorm, maar door de indeling in zelfstandig opererende business units, voel je hier het ondernemerschap. De mensen zijn fris en voelen verantwoordelijkheid voor hun werk. Dat maakt het voor mij een mooie, bijzondere klant.”
Tijd besparen met QRM
De business unit in Veghel is volledig gespecialiseerd in industriële paneel- en kastenbouw. Het bedrijf zit in een flinke piek, maar de sfeer in Veghel is ontspannen. De radio staat aan en in de werkplaats werken zo’n 35 techneuten geconcentreerd aan hun projecten. Het ziet er ordentelijk uit. Jos: “Dat was een paar jaar geleden wel anders. We hebben de afgelopen tijd dan ook flink gesleuteld aan het proces.” Projectvoorbereider Rob van der Heijden is ook aangeschoven en schetst de achtergrond van de procesverbeteringen: “We zijn erg gegroeid, maar het gebouw groeide niet mee. We hadden ruimtegebrek. Een verbouwing of verhuizing leek de enige oplossing.” Jos vult aan: “Tot onze directeur QRM aandroeg, quick response manufacturing. Daar zijn we volop mee aan de slag gegaan.”
QRM is een methode waarbij men zoveel mogelijk loze tijd uit het productieproces haalt. Door bedrijfsbreed samen te werken in teams, de flows te optimaliseren en efficiënt te plannen kan de doorlooptijd van orders verkort worden. Jos: “Dat vroeg om een andere organisatie en mindset van het personeel. De verantwoordelijkheden liggen nu lager in de organisatie en dat werkt heel goed.”
Just in time levering
Een andere grote verandering is de planmethode. Rob legt uit: “Vroeger planden we vanaf een startdatum. Nu kijken we naar de gewenste leverdatum en plannen van daaruit terug. We beginnen ook niet voordat we al het materiaal binnen hebben, maar dat willen we ook niet te lang in opslag hebben. Vroeger lieten we de materialen direct komen, dan was het maar in huis.” Dankzij een efficiënte samenwerking in de keten is dat niet meer nodig. Richard: “Bij Rittal hebben we onze voorraden prima op orde en kunnen we just in time de juiste materialen leveren. Als het moet kan dat morgen, maar er kan ook maanden vooruitbesteld worden. Dat is fijn voor de workflow van onze klanten.” Door op deze manier te werken, blijven er geen half-voltooide kasten meer staan, wachtend op de rest van het benodigde materiaal. Dat scheelt veel werkruimte in Veghel.
Uitbesteden om filevorming te voorkomen
Hoewel de business unit zelf ook alles in huis heeft voor de bewerking van de kasten, maken zij naar grote tevredenheid ook gebruik van de bewerkingsservice van Rittal. Rob: “Iedere maandag wordt er met de teams naar de workload van de komende weken gekeken. Past de hoeveelheid werk in het aantal manuren dat er beschikbaar is? Van daaruit wordt bepaald of we gebruik gaan maken van onze flexibele schil van ZZP’ers, personeelinleen of de mechanische werkzaamheden uitbesteden. De mechanische bewerking zorgt soms voor file in het proces, alles moet over dezelfde CNC-machine die we hier in Veghel hebben staan. Dus dan kiezen we er soms voor om dat deel van het werk bij Rittal neer te leggen.” Richard: “Het is mooi om te zien dat jullie zo goed kijken naar wat de efficiëntste manier is om het werk te doen. Ik kom hier daarom ook graag om samen te kijken waar het nog beter kan. Voor Actemium, maar ook voor ons. Onze klanten houden ons scherp.”
Klaar voor de volgende stap
De heren van Actemium zijn tevreden over de bewerkingsservice. Rob: “We vragen altijd eerst een offerte op met de bewerkingsservicecalculatietool. Binnen enkele minuten weten we wat de prijs is en kunnen we verder schakelen.” Wanneer het ontwerp van de kast al eerder gemaakt is door Rittal, kan deze met een paar muisklikken opnieuw besteld worden. Een nieuw ontwerp moet opnieuw ingetekend worden door Actemium. Een volgende stap is daarom de verdere digitalisering van de productie. Rob: “Uitbesteden kost ons nu best veel werk, omdat de tekeningen die wij zelf gebruiken, niet voldoende informatie bevatten voor Rittal. Dus moeten wij de kasten opnieuw intekenen. Als wij onze software kunnen integreren met die van Rittal, kunnen we nog sneller schakelen.”
Zelf aan de slag met de Bewerkingsservice?
Benieuwd naar wat de Rittal Bewerkingsservice voor uw bedrijf kan betekenen? Mail naar sales@rittal.nl of neem contact op met uw accountmanager.
Of snel een prijs berekenen? Dit kan met onze calculatietool.