Leestijd: 6 minuten

Rittal en SPIE ICS standaardiseren MER- en SER-oplossing

RiMatrix Next Generation (NG)

“Als je businessmodel om uptime draait, moet alles gewoon blijven werken.”

Om dagelijks vanuit één distributiecentrum tussen de honderdvijftig en driehonderd winkels te bevoorraden, is uitmuntende logistieke ondersteuning nodig. SPIE heeft in samenwerking met Rittal de technische infrastructuur voor 10 distributiecentra van een grote Europese retailer gerealiseerd. Met succes. Het volgende distributiecentrum is al in aanbouw en in 2026 zijn er 25 in Europa gerealiseerd.

Account Manager Erik Hottentot is namens SPIE ICS verantwoordelijk voor dit project. Als je businessmodel om uptime draait, moet alles gewoon blijven werken; zelfs als de verbinding naar buiten wegvalt. Daarom zorgen wij dat alle IT lokaal beschikbaar en redundant is.”

Alle bedrijfskritische data vloeit razendsnel naar de MER en SER

Distributiecentra vormen de spil van dit logistieke proces. Iedere locatie heeft een oppervlak van tussen de 50.000 en 125.000 vierkante meter. De ruimte is verdeeld in individueel bekabelde cellen met eigen wifi-access points. Die maken telefonie en de aansturing van alle interne logistieke processen (orderpick, reachers etc.) mogelijk. De wifi-access points sturen alle data razendsnel via de bekabeling naar de primaire serverruimte, waarbij de MER (Main Equipment Room) als primaire Serverruimte opereert en de SER (Satellite Equipment Room) als stand-by server ruimte. Die ruimten staan aan weerszijden van het distributiecentrum en kunnen onafhankelijk van elkaar opereren en synchroniseren gegevens onderling en (waar nodig) met de Cloud. Zij synchroniseren de gegevens onderling en (waar nodig) met de cloud.

Systemen bouwen en testen in Nederland, inzetten door heel Europa

De MER en de SER zijn voorzien van RiMatrix Edge Data Center Solutions van Rittal. Dit zijn geavanceerde systemen met geïntegreerde koeling, rackblussing en noodstroom apparatuur. Rittal verzorgt in Zevenaar de fysieke bouw van de systemen, installeert de benodigde software en voert testen uit. Account Manager Jerry Mesu van Rittal: “Wij doen alle afnametests in Nederland, daarna sturen we een werkend en getest systeem de grens over. Service en onderhoud dekken heel Europa af en worden centraal aangestuurd vanuit ons hoofdkantoor in Duitsland.”

Als de koeling in de behuizing uitvalt, opent de deur automatisch en gaat de airco van de ruimte harder werken.

Toegangsbeveiliging en redundantie

RiMatrix systemen zijn ruimteonafhankelijk en kunnen overal worden geplaatst zonder dat hiervoor (kantoor)ruimte opgeofferd dient te worden. SPIE en de retailer hebben (vooralsnog) niet voor deze optie gekozen en plaatst de MER en SER in eigen ruimtes. Erik: “We doen dit om de fysieke toegang te beperken en om redundantie voor de koeling te voorzien. Als de koeling in de behuizingen uitvalt, openen de deuren van de serveracks automatisch en gaat de airco van de ruimte harder werken. Wij ontvangen een signaal dat er iets mis is, de systemen blijven koel en het distributiecentrum draait door. Dat geeft ons de tijd om de ondersteuning te activeren en het probleem op te lossen.”

Op hoge snelheid distributiecentra uitrollen

Voor dit project begon de samenwerking tussen Rittal en SPIE met de ambitie van de retailer. Die wilde op hoge snelheid distributiecentra door heel Europa uitrollen. Erik: “Om dat versnelde proces goed te ondersteunen moesten wij standaardiseren. De RiMatrix oplossing kwam bij de rondvraag als meest effectieve standaard naar voren. Hiermee kunnen we distributiecentra effectief van systemen voorzien. De oplossing is redundant, slim en groen; want door efficiënte koeling verbruiken we minder energie.”

“Mooie brochures zijn één ding, maar wij weten dat engineers hun hoofd in de kast willen steken.”

Een schaalbaar en compacte modulaire oplossing

De oplossing is ingericht om met de wensen van de klant en technische ontwikkelingen mee te groeien. Jerry: “Wij kregen het verzoek om een schaalbare en compacte modulaire oplossing te bedenken. Dat hebben we gedaan. Het concept hebben we in ons Technologie- en Trainingscentrum in Reeuwijk gebouwd en gedemonstreerd. Dat is iets waarmee Rittal echt onderscheid maakt. Mooie brochures zijn één ding, maar wij weten dat engineers hun hoofd in de kast willen steken. Letterlijk en figuurlijk. Die willen zien en voelen waar ze het over hebben. Dat kan bij ons in Reeuwijk.”

Overal dezelfde standaard garanderen

Het projectteam van de klant was enthousiast en er werd afgetekend op de MER en SER van Rittal en SPIE. Projectmanager Gert-Jan Hoekstra van Rittal kwam daarop met het voorstel om de systemen voor te monteren in Zevenaar. Erik: “Dat was een heel goed idee. Je kan in het buitenland bij oplevering altijd dezelfde standaard garanderen. Je weet dat het systeem werkt. Werkt het toch niet? Dan weet je dat het niet aan jou ligt. We hebben toen ook besloten dat de eindklant een acceptatietest zou uitvoeren in Zevenaar. Pas na aftekening, gaan de systemen op transport naar de verschillende landen.”

“Transport en oplevering van de systemen geeft wat logistieke uitdagingen. We hebben het over IT-racks van twee- tot driehonderd kilo die ergens naar boven moeten.”

Logistieke uitdagingen

Voor het inhuizen van de apparatuur werkt Rittal al jaren met een gespecialiseerd transportbedrijf samen.  Jerry: “Transport en oplevering van de systemen geeft wat logistieke uitdagingen. We hebben het over racks van twee- tot driehonderd kilo die ergens naar boven moeten. Succesvol transport staat of valt met goede begeleiding op locatie door de projectmanagers van SPIE, Rittal en de klant.” Erik bevestigd dat transport een interessante uitdaging is. “Oplevering van de MER en SER vereist creativiteit van de transporteur. Die komen soms trappen tegen die vooraf niet in de plannen stonden. Rittal werkt met een gerenommeerd transportbedrijf. Samen lossen zij dit soort zaken heel netjes op.”

De standaard is te optimaliseren

SPIE en Rittal hebben inmiddels 10 distributiecentra in Nederland en Europa van een gestandaardiseerde MER en SER voorzien. Dat moet uitgroeien tot 25 centra in 2026. Dankzij het schaalbare en modulaire ontwerp van de RiMatrix Edge Data Center Solutions is het mogelijk om de standaard kritisch te blijven bekijken. Jerry: “Als er in de markt een ontwikkeling is, dan kunnen we de huidige standaard in onze systemen optimaliseren.”

“Het zou mij verwonderen als er op korte termijn een principiële wijziging komt aan de standaard. Ik denk het niet.”

Vooruit kijken

Erik verwacht geen grote wijzigingen aan de standaard. “Ik durf te zeggen dat we niet veel vergeten zijn. Het zou mij verwonderen als er op korte termijn een principiële wijziging komt aan de standaard. Ik denk het niet. Wij kijken wel naar mogelijkheden. Op dit moment zie je veel systemen

van de SER en MER naar de cloud verhuizen. Zijn we daardoor over gedimensioneerd? Niet als je vooruit kijkt. Power over Ethernet (PoE) gaat van 15 naar 30 Watt en hoger. De extra warmte die door dat energieverbruik ontstaat, moeten we ergens kwijt. Dan is dimensionering ineens niet meer aan de orde.”

Serieus, direct, oké

Erik en Jerry vatten het succes van het project met een knipoog samen als ‘Duitse kwaliteit’ en ‘Nederlandse Gründlichkeit’. Erik: “Dat vertaalt zich naar heel weinig storingen en een serieus hoge uptime.” De opdrachtgever draagt bij aan het succes door goed voor zijn mensen te zorgen en zo vaste teams aan zich te binden. Erik: “Je voelt je onderdeel van een groter geheel en je steunt elkaar. Dat werkt perfect. De samenwerking met Rittal is overigens al jaren optimaal, onze communicatie is serieus, direct en oké. Wij weten wat we aan elkaar hebben.”

Reageren

 

 

Let op: een reactie wordt pas geplaatst na goedkeuring van een beheerder