Leestijd: 3 minuten
Wartels maken treinen brandveiliger
Op het spoor worden hoge eisen gesteld aan brandveiligheid om passagiers te beschermen. Ook kabelwartels moeten hieraan voldoen. Daarom zijn er speciale kabeldoorvoeren ontwikkeld die, wanneer deze noodsituatie zich voordoet, het verspreiden van vuur zo lang mogelijk tegengaan.
Wet- en regelgeving wil dat treinen, bussen, metro’s en gondels van kabelbanen zó worden uitgevoerd, dat bij brand verspreiding van vuur en rookontwikkeling tot het minimum wordt beperkt. Ook moeten vervoerders beschikken over ontruimingsplannen en erop toezien dat vluchtroutes vrij worden gehouden van obstakels.
Ondanks voorzorgsmaatregelen breekt de laatste jaren steeds vaker brand uit in treinen, met name in het personenvervoer. Volgens de Inspectie Leefomgeving en Transport (een onderdeel van het Ministerie van Infrastructuur en Waterstaat)[1] gaat het om vijftig tot zestig branden per jaar. De meest voorkomende oorzaken zijn vastlopende remmen, kortsluiting en vandalisme.
Wartels helpen gevoelige technologie beschermen
In treinen is allerlei gevoelige apparatuur aanwezig. Denk aan airconditioning en ventilatie, deursystemen en beveiligingscircuits, beeldschermen en verlichting.. Veel techniek zit in kasten, waar kabels worden ingevoerd. Die kasten moeten ook aan strenge eisen tegen brand voldoen. Voor wartels geldt hetzelfde: die zijn immers onderdeel van de kast.
De afdichting kan tegen extreme omstandigheden
Hummel speelt hierop in met de VariaPro Rail: een wartel die dertig minuten brandvertragend is. De wartel haalt daarmee ruimschoots de DIN EN 45545-2 en 45545-3 norm, die vijftien minuten vereist. Niet alleen het vernikkeld messing draagt hieraan bij, ook de afdichting van EPDM is goed bestand tegen extreme omstandigheden. Deze rubbersoort heeft een temperatuurbereik dat loopt van min 40 graden onder nul tot 100 graden. Het brandvertragend karakter van de VariaPro Rail maakt de wartel in principe geschikt voor elke branche waar brandveiligheid een thema is. Voorbeelden van toepassingen zijn installaties in tunnels, kabelbanen en brandwerende deuren in diverse gebouwen zoals parkeergarages.
Behalve brandveilig ook EMC-veilig
Een ander belangrijk kenmerk van de VariaPro Rail is dat deze wartel kabels beschermt tegen elektromagnetische invloeden van apparaten uit de buurt. Zonder een EMC-veilige connectie kan het bijvoorbeeld gebeuren dat gevoelige elektronica sensordata niet goed wordt verwerkt, wat de goede werking van systemen verstoort. Verder zorgt de wartel ervoor dat kabels beter tegen trekbelasting kunnen. De wartel valt binnen beschermklasse IP 68 (stof- en waterdicht) en kan een druk van 10 bar aan.
Breed scala aan maten beschikbaar
De wartel is er in de maten M20, M25, M32 en M40 en daar komen de maten M12, M16, M50 en M63 nog bij. Door inzetstukken dekken de wartels een breed spectrum van kabeldoorsneden af. De M16 is bijvoorbeeld geschikt voor kabels van vier tot twaalf millimeter dikte. Met de extra maten komt Hummel tegemoet aan de wens van veel klanten om het aantal inkoopkanalen beperkt te houden.
De VariaPro Rail is dus een robuuste wartel voor veeleisende gebruikers. Dat deze variant voldoet aan de strengste brandveiligheidsnormen maakt de wartel geschikt voor alle treinen op het Europese spoorwegennet. Maar ook in andere sectoren waar brandwerendheid belangrijk is, kan de wartel worden toegepast.
Heeft u vragen over kabelwartels of wilt u liever samen met onze productspecialist doornemen welke wartel in uw situatie geschikt is? Neem vrijblijvend contact op via telefoonnummer (0316) 59 16 60 of mail naar sales@rittal.nl.
[1] https://www.ilent.nl/documenten/jaarverslagen/2019/12/05/veiligheid-op-de-rails-jaarverslag-spoorveiligheid-2018