Leestijd: 3 minuten

Even voorstellen:
André Hiddink

André Hiddink is sinds acht jaar product manager IT bij Rittal. Zijn missie? Altijd dé passende oplossing vinden voor de klant. Maak kennis met deze bevlogen product manager.

Hoe heb je Rittal leren kennen?

‘Dat was al in 1998. Ik was net klaar met de HTS en ben bij Rittal op de verkoopafdeling gaan werken. Bellen, calculaties en offertes maken; ik deed alles. De afdeling werd vervolgens opgesplitst in een client center en technical sales support (tss). Als tss’er werkte ik meer naar klantspecifieke oplossingen toe. Daarna ben ik projectleider bij RiMatrix geworden en ik ging me meer met projecten bezighouden. Koeling, bewaking, kasten, power en monitoring. Als projectleider was ik continu met de klant bezig. Zorgde ik ervoor dat alles in goede banen werd geleid. Uiteindelijk kwam acht jaar geleden de functie van product manager IT vrij. Ook weer IT, maar ik ben niet direct met de verkoop bezig. Ik kijk steeds wat ons eigen productportfolio biedt en wat de klant nodig heeft.’

Wat houdt jouw functie in?

Mijn functie is eigenlijk heel breed. Ik ben verantwoordelijk voor ontwikkeling en de vermarkting van behuizingen, software en monitoring, in bestaande en nieuwe markten. Wat voor behoefte is er in de markt en hoe kunnen wij hieraan voldoen? Ons moederbedrijf in Duitsland bepaalt het productportfolio, maar ik kijk ook altijd of er nog speciale wensen uit de markt zijn. Wil een klant bijvoorbeeld een ander dakconcept van een kast? Dan gaan we product aanpassen aan de wensen van de klant. Maar dan het liefst op zo’n manier dat je een brede doelgroep kunt bedienen. Het vermarkten van nieuwe innovaties en het ondersteunen van klanten zodat projecten succesvol worden uitgerold, is mijn grootste en leukste uitdaging.

Wat interesseert je in deze baan?

‘Het zoeken naar dé oplossing voor de klant. Biedt de fabriek deze oplossing? Of moet ik een nieuw product bestellen en hoe ga ik dat dan in de markt zetten? Dat maakt mijn werk boeiend. Zo hebben we onlangs het koude en warme gang-concept geanalyseerd en aangepast. Dit concept hebben we tot een nieuwe standaard verheven. Dat vind ik boeiend, dat je bezig bent met iets dat al bestaat, maar dat je dat vanwege de behoefte in de markt verder ontwikkelt.’

Dit is de link naar de video die op ons YouTube kanaal staat: target=”_blank” rel=”noopener noreferrer”>https://www.youtube.com/watch?v=enPsccqH83w

Wat geeft je energie?

‘De veelzijdigheid. Rittal geeft je de vrijheid om je idee of plan uit te voeren. Ondernemend denken wordt gestimuleerd. Ik ben veel op kantoor, maar ook bij klanten en sta op beurzen. Heel afwisselend dus.’

Hoe introduceer je jezelf bij nieuwe of bestaande klanten?

‘In de IT is het eigenlijk allemaal heel losjes, maar de klant moet wel het gevoel hebben dat hij bij je terecht kan. Ik probeer mee te zoeken naar een oplossing en ondertussen zoek ik uit hoe diep ik op de materie kan ingaan. Een vlotte babbel is handig in dit werk, maar je moet wel weten waar je het over hebt. Eerlijk zijn in wat wel en niet kan. Dat is belangrijk.’

Kun je verder nog iets over jezelf vertellen?

‘Ik ben 41 jaar. Getrouwd met Monique en vader van Lieke en Kai. In mijn vrije tijd squash ik graag en oefen ik voor de Nijmeegse Vierdaagse. Verder ben ik bestuurslid van Kinderdorp Bemmel, waar ik mij bezighoud met de sponsoring.’