Leestijd: 3 minuten

Even voorstellen:
Dennis Folman

Dennis Folman is Technical Sales Engineer. Dat houdt in dat hij technische oplossingen bedenkt voor klantspecifieke vragen waar geen standaard oplossing voor is. Een uitdagende functie, of zoals hij het zelf verwoordt: ‘Ik word betaald om met technisch lego te spelen.’

 

Dat klinkt als een droombaan: betaald met lego spelen. Is dat in de praktijk ook zo?

‘Ja, eigenlijk wel. Ik breek graag mijn hoofd over complexe vraagstukken. Als de klant een vraag heeft waar geen standaard oplossing voor is, is het aan onze afdeling om daar toch iets op te vinden.’

 

Kun je een voorbeeld geven?

‘Een tijdje terug had ik een klant die schoorstenen op de schakelkasten wilde. Dat is geen standaard artikel: we leveren immers geen schoorstenen. Dus dan ga ik op zoek naar een oplossing. In de Verenigde Staten werken ze wel met schoorstenen op kasten, dat heb ik als startpunt genomen. Vervolgens zoek ik een partij die schoorstenen kan bouwen. Zij maken een demo voor de klant en verwerken eventuele input op het ontwerp. Daarna kan het artikel worden geproduceerd. Uiteindelijk is de kast – en in dit geval de schoorsteen – maar een onderdeel van de oplossing. Ik zeg altijd: we verkopen geen kasten, maar oplossingen. Dat is het mooie aan mijn werk.’

 

Hoe ben je bij Rittal terecht gekomen?

‘Ik ben na mijn studie gestart als vakantiewerker in het magazijn op de toenmalige afdeling Expeditie. Sindsdien ben ik blijven plakken. Het werk werd in de loop van de jaren steeds leuker en afwisselender. Na een aantal jaren in het magazijn op diverse afdelingen kwam ik terecht bij het Client Center.’

 

Maar niet leuk genoeg om te blijven?

‘Dat niet per se. In de loop van de jaren zijn de taken rondom het Client Center enorm uitgebreid: van beantwoorden van vragen, adviseren, offreren tot het bieden van maatwerkoplossingen en het begeleiden tijdens kortlopende projecten. Toch begon na 15 jaar de routine erin te sluipen en miste ik de uitdaging. Gelukkig kwam daar de nieuwe uitdaging: een functie als Technical Sales Engineer op de afdeling Technical Sales Support.’

 

Heb je nu wel die uitdaging waar je naar op zoek bent?

‘Ja, absoluut. Het werk is heel divers. Iedere aanvraag is anders. Er zijn zeer veel componenten aan de complexe vraagstukken en je moet met veel partijen samenwerken om tot een kwalitatief en betaalbaar voorstel te komen. En dat betekent ook – zoals ik aangaf – over landsgrenzen heen werken. Je moet je goed op de hoogte stellen van welke mogelijkheden er zijn, en soms zelf mogelijkheden creëren. Het is dus betaald spelen met technisch lego en de ontbrekende stukjes laat je maken.’

 

Dat is een mooi bruggetje naar thuis. Wat doe je zoal in je vrije tijd?

‘Al mijn vrije tijd gaat op aan mijn gezin. Ik ben gek op mijn kinderen en probeer zoveel mogelijk tijd met ze door te brengen. Ik geniet ervan om met de oudste naar zwemles te gaan en te zien hoe ze iedere week weer met sprongen vooruit gaat. Wanneer ik thuis kom is het papa-tijd. Lekker met ze buiten voetballen, eten, in bed stoppen, verhaaltje voorlezen. Mijn hobby’s waren vroeger snookeren en pokeren, maar daar heb ik nu met mijn gezin geen tijd meer voor. Af en toe voor de lol met de jongens van toen een paar uurtjes snookeren, dat nog wel. Maar op wedstrijdniveau niet meer, dat zou ook niet meer lukken nu.’

 

Tot slot, wat is je levensmotto?

‘Genieten, iedere dag weer.’

 

Tot ziens op LinkedIn

 

 

Reageren

 

 

Let op: een reactie wordt pas geplaatst na goedkeuring van een beheerder