Even voorstellen:
Jolande Daams

Jolande Daams werkt al 34 jaar bij Cito Benelux. Ze is samen met haar receptiecollega’s de spil van de organisatie. Inmiddels is ze ook verantwoordelijk voor onze klantreizen naar de fabriek, waar klanten zien hoe kasten gemaakt worden en de techniek in elkaar zit. Dat is voor haar de slagroom op de taart. ‘Dat ik klanten in de watten mag leggen, is extra bijzonder.’

Wat doe je bij Rittal

‘Mijn functie is receptioniste en telefoniste. Ik werk in deze functie voor 45 procent, dus 17 uur per week. Daarnaast werk ik voor de afdeling New Business Development, waar marketingcommunicatie een onderdeel van is. Ik ben daar zelfstandig verantwoordelijk voor de fabrieksreizen en bied ondersteuning voor de beurzen. Dat betekent dat ik soms meer uren werk. Mijn kinderen zijn al groot en hoewel ze nog thuis wonen, kan ik in mijn privé agenda ruimte houden zodat ik naar de zaak kan als dat nodig is.’

‘We nemen klanten regelmatig mee naar de fabriek om ze te kunnen laten zien hoe hun kasten gemaakt worden en hoe de techniek in elkaar zit. Ik ben eerder aanwezig op de dag dat de klanten vertrekken. Dan zorg ik dat de klanten ontvangen worden, dat de zaal in orde is, de laptop klaar staat en de laatste wijzigingen zijn doorgegeven aan onze collega’s in Duitsland. Voor vertrek controleer ik dat er genoeg drinken en versnaperingen klaar staan voor in de bus. Ik beantwoord de vragen van klanten en account managers. Ik wil dat alles voor honderd procent goed gaat.’

Hoe heb je Rittal leren kennen?

‘Zit je? Ik werk al 34 jaar bij Cito Benelux. Ik heb de MAVO en Schoevers gedaan. Ik ben opgeleid als receptioniste en dat was ook mijn ambitie. Heel veel meiden gingen in het hotelwezen, maar dat trok me niet vanwege de onregelmatige diensten. Ik begon op mijn zeventiende bij een bouwbedrijf als administratief medewerkster. Na anderhalf jaar kwam ik de vacature voor receptioniste bij Cito Benelux tegen en toen ben ik aangenomen.’

‘Bij de receptie ligt mijn hart. Ik ben door de jaren heen wel eens gevraagd of ik wilde solliciteren op een andere functie, maar ik wil bij de receptie blijven. Het contact met de klanten en collega’s spreekt me aan. We werken met z’n vijven bij de receptie en we zijn de vraagbaak van de organisatie. Samen zorgen we er bijvoorbeeld voor dat de zaalreserveringen geregeld worden, de poolauto’s worden ingepland en de catering wordt geregeld.’

In 34 jaar is veel veranderd, hoe zorg je dat je mee groeit?

‘Toen ik begon, werkten we met de telex. Daarna kwam de typemachine met geheugen en daarna de computer. Ik probeer met de tijd mee te gaan. We doen bijvoorbeeld bezoekersregistratie nu nog met de hand, maar we kijken naar een systeem waarin we dat kunnen bijhouden. Het past ook bij het bedrijf; wij zijn innovatief en dat zie je ook aan de inrichting en uitstraling van het pand.’ ‘Ik probeer ervoor open te staan, want het is niet leuk om 34 jaar hetzelfde te doen. Het is een dynamisch bedrijf en als je niet meegroeit, dan red je het niet. Het maakt mijn werk juist interessant: soms is het rustig, andere dagen is er veel roering door bezoek dat over de vloer komt. Je moet stressbestendig zijn en rust bewaren in bepaalde situaties.’

Waar krijg je energie van?

‘Het contact met de klanten en collega’s. Het geeft voldoening als klanten laten merken dat ze tevreden zijn. Bijvoorbeeld door je vriendelijk te bedanken of door te benadrukken dat ze het leuk vinden dat je meedenkt. Sommige mensen lopen van de balie weg met een glimlach op het gezicht, dat geeft voldoening. Als ik alleen de telefoon zou bedienen en mensen zou doorverbinden, zou ik geen tevreden gevoel hebben. Juist de combinatie is fijn.’

Wat trekt je in de organisatie van fabrieksreizen?

‘De fabrieksreizen zijn de slagroom op de taart. Ik ben van a tot z verantwoordelijk voor de organisatie van de reizen. Ik mag de klanten in de watten leggen en het geeft mij heel veel voldoening als het goed geregeld is. Dat ik soms ook mee mag is helemaal leuk. Ik heb dan heel ander contact met collega’s en klanten. Ik kan misschien niet inhoudelijk meepraten, maar door een praatje te maken kan ik mensen het gevoel geven dat ze gezien worden. Dat vind ik extra bijzonder.’

Share