Even voorstellen:
Theo Gerritzen

Omdat hij pas 2 jaren Product Manager Kastsystemen is, zou je denken dat Theo Gerritzen bij de nieuwe aanwas hoort binnen Rittal. Maar niets is minder waar: april dit jaar heeft hij zijn 25-jarig jubileum gevierd!

25 jaren! Passen Rittal en jij zo goed bij elkaar of…?

“Ik kan zeggen dat ik er ben blijven hangen, maar tot nu heb ik het er simpelweg goed naar mijn zin. In 1990 begon ik op de verkoopafdeling. Met mijn opleiding Elektrotechniek en mijn ervaring in paneelbouw werd ik echter al snel ingezet op speciale werkzaamheden, vanwaar ik doorstroomde naar de functie van teamleider. Ook hier deed ik allesbehalve de standaard dingen en bedacht ik creatieve oplossingen om de klanten nog beter te helpen. Inmiddels heb ik geen één-op-één relaties meer met klanten en aangesloten partners en hoewel ik dat soms best mis, vind ik mijn werk tot op de dag van vandaag erg leuk.”

Wat is jouw grootste uitdaging binnen je werk?

“De grootste uitdaging die ik graag aanga is het goed voorbereiden van zaken, zodat collega’s kunnen verkopen en hun klant kunnen overtuigen. Klantgerichtheid staat hoog in het vaandel bij Rittal. Kennis delen is een van de pijlers van die klantgerichtheid en daar houd ik mij volop mee bezig. Rittal is een mensenbedrijf en ik ben een mensenmens. Ik ben dus als een vis in het water hier”.

Waarom is delen van kennis belangrijk?

“Kennis delen is binnen Rittal een van de manieren om de klant te helpen, eventueel zelfs over de streep te trekken. Samen met mijn collega’s bedenk ik manieren om toepassingen in de markt te zetten.”

Hoe deel je die kennis?

“Ik geef onder andere seminars, waarin ik kennis over de systemen vertaal naar hun toepassing. Zo geef ik seminars over EMC, elektromagnetische velden en het voorkomen van verstoringen die zij eventueel veroorzaken bij apparatuur. Mensen willen zekerheid dat hun apparatuur optimaal werkt en hebben niet in de gaten dat storingen kunnen worden voorkomen simpelweg door ze goed aan te sluiten. Je voelt de opluchting wanneer ze weten dat hun apparaat niet stuk is, maar gestoord wordt door zo’n elektromagnetisch veld en dat gemakkelijk kan worden opgelost.

Voorkomen is echter beter dan genezen. En daar zijn deze seminars op gericht, of het nu gaat om dit of elk ander onderwerp. Alles wat het gebruik van onze producten vergemakkelijkt delen wij graag.”

Wat is de een verandering binnen Rittal in die 25 jaren?

“Een van de grootste veranderingen is de verschuiving van verantwoordelijkheid. Nu delen verschillende afdelingen mee in besluiten. En vanzelfsprekend worden de belangen van onze klanten goed meegenomen bij het nemen van alle beslissingen. Dit bevordert ook de samenwerking.”

Wat vind je het leukste aan je werk?

Mijn grootste uitdaging is tevens het leukste aan mijn baan: dat ik zaken dusdanig voorbereid, dat anderen er iets mee kunnen.

Ten slotte: wie is Theo Gerritzen nog meer?

“Ik ben de man van Petra en vader van twee grote kinderen, een zoon (Pim) en een dochter (Jans). Ik ben graag bij mijn vrienden, schutterijfeesten en concerten en ben van kinds af aan een natuurmens. Zo spot ik bevers en otters als vrijwilliger bij Staatsbosbeheer. Ik vind het belangrijk in de gaten te houden hoe het met ze gaat.

En ik maak van mijn functie geen 9-tot-5 baan, omdat werken voor mij geen straf is.”

Share