Leestijd: 3 minuten
Even voorstellen:
Wouter Westerveld
Klanten zo goed, snel en breed mogelijk bedienen. Het is voor Wouter Westerveld elke dag een uitdaging. Een bepaalde kleur kast, een speciale toepassing, een aanpassing op een systeem, een offerte of een probleem met een levering? Als Office Sales Engineer op het Client Center is Wouter het eerste aanspreekpunt voor klanten. “Ik ben met ontzettend veel dingen tegelijk bezig.”
Belangrijke schakel
“Alle eerste vragen over ons productassortiment en leveringen komen bij het Client Center binnen. Klanten benaderen ons via de telefoon, e-mail en chat. We stellen ook offertes op en handelen klachten af. Ons doel is goed bereikbaar te zijn en vragen van klanten zo optimaal mogelijk te beantwoorden. We begeleiden klanten telefonisch door ons digitale assortiment om zo een gedegen advies te geven. Bij meer maatwerk verwijzen we door naar de afdeling Technical Sales Support. Naast de contacten met klanten, stemmen we veel af met vervoerders, de fabriek in Duitsland, andere collega’s en leveranciers. We zijn dan ook een belangrijke schakel. Het is soms best hectisch, je moet vlot kunnen schakelen. Om te ontspannen na het werk, zoek ik dan ook regelmatig te natuur op om te hardlopen, te wandelen of met de kinderen naar het bos te gaan.”
Samenwerken met klant
“Sinds 2005 werk ik op deze afdeling en ik heb het nog elke dag naar mijn zin vanwege het klantcontact en de afwisseling in werkzaamheden. Geen dag is hetzelfde! We werken écht met de klant samen, waarmee je een relatie opbouwt. De gesprekken zijn vaak informeel en gaan soms ook over persoonlijke zaken. Als de relatie goed is, is er bovendien meer begrip en vertrouwen als er onverhoopt iets misgaat met bijvoorbeeld een levering. Het geeft een goed gevoel als je de situatie naar tevredenheid voor beide partijen kunt oplossen.”
Learning on the job
“Voordat ik in 2000 bij Rittal kwam, wist ik niet exact wat ik wilde. Ik vond veel leuk, volgde de CIOS-opleiding maar besloot dat ik meer een type ben van ‘learning on the job.’ Ik kwam als magazijnmedewerker en ben hier gebleven. Toen er een plek vrij kwam op het Client Center dacht ik: dit is voor mij een kans om te groeien. Ik heb ontzettend veel geleerd van collega’s waar ik letterlijk naast ben gaan zitten om mee te kijken, te luisteren en uiteraard zelf te doen. De veranderende systemen en communicatiekanalen zorgen ervoor dat we het werk efficiënter kunnen doen en meer tijd hebben voor de klant. Door de diversiteit aan producten en klanten, de mogelijkheden voor maatwerk en de introductie van nieuwe oplossingen blijf je steeds leren.”
Waardering
“Er heerst bij Rittal een persoonlijke sfeer, iedereen is aanspreekbaar. We werken hard, maar er is ook tijd voor gezelligheid. Vanwege de kwaliteit van de producten, de plek die we innemen in de markt en het prettige contact met collega’s en leidinggevenden werk ik hier met veel plezier. De secundaire arbeidsvoorwaarden en de goede balans tussen werk en privé zijn ook grote pluspunten. Zeker als je kleine kinderen hebt. Ik krijg veel ruimte, voel waardering en erkenning en oplossingen zoeken we samen. En het is geweldig als een klant je dan bedankt. Dit alles stimuleert mij er vol voor te blijven gaan!”