Leestijd: 7 minuten
FNsteel & Rittal: onverwoestbaar duo in staal
Informatietechnologie in het hart van de staalindustrie
De veeleisende internationale automobielindustrie vertrouwt al decennialang op het hoogwaardige walsdraad van staalbedrijf FNsteel. Voor het veilig onderbrengen van de besturingen voor de walsmachines vertrouwt FNsteel al vele jaren op de robuuste Rittal TS8 en sinds kort ook op de nieuwe Rittal VX25 kasten.
Walsdraad is een veelgebruikt staalproduct. Omdat het beter hanteerbaar is dan massieve stalen balken wordt het in diverse staalproducten verwerkt, van spijkers en kogellagers tot stalen springveren en winkelwagentjes. Maar het ene walsdraad is het andere niet: de reinheid van het staal en de bewerkingswijze bepalen de kwaliteit.
Knuppels trekken
FNsteel vervaardigt walsdraad dat aan de hoogste kwaliteitseisen voldoet, maar hoe doen zij dat? Walsdraad ontstaat door gloeiend hete stalen staven (ook wel vloeistaalstaven of knuppels genoemd) te walsen totdat er lange metaaldraden ontstaan. De knuppels die FNsteel in Alblasserdam tot walsdraad verwerkt zijn vooral afkomstig van moedermaatschappij British Steel, dat FNsteel in 2017 overnam.
Wilbert Dam, Infrastructure & Telecom Engineer: “Zonder IT staat de boel hier stil. Ik ben wel eens in de Duitse Rittal fabrieken geweest. Onze walsen lijken een beetje op de walsen waarmee Rittal de profielen voor de VX25 kasten maakt, maar onze walsen zijn wel tien keer zo groot. Massieve gevaartes, maar inmiddels wel voorzien van high-tech oppervlaktedetectie- en lasermeetsystemen. Het walsdraad heeft een diameter van 5 tot 30mm en wordt in grote bossen draad uitgeleverd. Een deel van de bossen gaat, na te zijn afgekoeld, voor verdere verwerking naar ons Wire Processing Center (WPC). Klanten vragen om verschillende typen walsdraad voor verschillende toepassingen. De nabewerkingen die in het WPC worden uitgevoerd, waarbij het staal wordt gebeitst en/of opnieuw wordt verhit, zijn mede bepalend voor de uiteindelijke producteigenschappen.”
IT voor traceer- en betrouwbaarheid
Metaalverwerkende bedrijven die aan de internationale automobielindustrie willen leveren moeten aan de strengste kwaliteitseisen voldoen, ook ten aanzien van het documentatieproces. Dit is een van de gebieden waar informatietechnologie inmiddels een onmisbare rol speelt. Dam: “Elke afzonderlijke knuppel die hier aankomt heeft een unieke code, net als elke bos draadstaal die FNsteel van die gecodeerde knuppels vervaardigd. Veel producten zoals de kogellagers, bouten en moeren die uit het staaldraad van FNsteel worden vervaardigd, spelen een veiligheidsbepalende rol. Daarom voldoet FNsteel aan de hoogste kwaliteitseisen, zodat een auto ook na 15 jaar nog betrouwbaar remt en koppelt en niet al na 8 jaar uit elkaar valt omdat de stalen boutjes en moertjes afbreken. De traceerbare productinformatie draagt bij aan een consistent hoogwaardige staalkwaliteit, want onze klanten kunnen te allen tijde traceren waar het staal vandaan is gekomen en wie welke staalbewerkingen heeft uitgevoerd.”
Veilige IT in zware industrie
FNsteel zorgt niet alleen voor een vlekkeloze documentatie van de processtappen en materiaalstromen, maar ook voor een weldoordachte werkvoorbereiding, want de medewerkers en machines moeten zo efficiënt mogelijk worden ingezet. Dam: “Een deel van het walsdraad dat uit onze walserij komt gaat voor verdere verwerking naar een Wire Processing Center (WPC). Daar wordt de structuur van het staal overeenkomstig de wensen van de opdrachtgever bepaald.”
Sommige typen walsdraad moeten tussen de bewerkingen door gedurende meerdere uren afkoelen, andere niet, dus een goede planning is belangrijk om tijdverlies te voorkomen. Dam: “Ook daar komt informatietechnologie bij kijken. In de walserij staan lessenaarkasten met daarin een pc gekoppeld aan een printer en een weegschaal. Deze opstellingen worden gebruikt om bossen walsdraad van de juiste labels te voorzien. De codes op de labels zijn gekoppeld aan ons informatiesysteem. Voor de opslag en het verdere transport van het walsdraad worden de bossen aan transporthaken opgehangen. Die haken bevatten sensoren, waardoor zowel de planners achter hun bureaus als de heftruckchauffeurs met hun tablets op elk moment zien of er al een vrije haak beschikbaar is. Met ons IT-systeem maken we dus actuele procesgegevens inzichtelijk. Wat ook vaak voorkomt is dat er twee machines aan elkaar gekoppeld moeten worden. Dan brengen we het liefst ook gelijk een verbinding met de databases voor de engineers en de procesplanners aan.”
Veiligheid en productiviteit
Het is geen toeval dat FNsteel al in de jaren 90 informatietechnologie toepaste. Bij FNsteel is alles groot en gevaarlijk. Voor een optimale veiligheid op de werkvloer wordt alles ingezet, dus ook informatietechnologie. In de werkomgevingen hangen grote monitors die de mensen op de harde feiten wijzen, op de geldende veiligheidsregels waar een ieder zich aan moet houden en op de actuele veiligheidsprestatie-scores. Daarnaast is de markt voor staalproducten al vele jaren bijzonder competitief en zijn de marges flinterdun. Daarom investeert FNsteel al van oudsher in mogelijkheden om de productiviteit te optimaliseren.
Dam: “Dat begon met het aan elkaar koppelen van losse besturingsmodules en groeide uit tot een netwerk bestaande uit in totaal 12 kilometer single- en multi-mode glasvezelverbindingen en access points. Hierop zijn zowel de industriële als de ondersteunende kantoorprocessen aangesloten. In de fabrieken draait een Manufacturing Execution System (MES) dat aan ons ERP-informatiesysteem is gekoppeld. Het MES bevat een grafische interface die geschikt is voor de werkplaats. Daarnaast leggen we steeds meer ethernet-verbindingen in de PLC-omgevingen aan, voor het gecoördineerd aansturen van de machines, en ook onze oudere systemen willen we in ons TCP/IP netwerk integreren, dus zijn steeds meer verbindingen en netwerkswitches nodig. We hebben steeds meer procesgerelateerde gegevens die verwerkt moeten worden. De netwerkcomponenten die daarvoor nodig zijn brengen we, net als onze besturingscomponenten, onder in robuuste Rittal kasten, want die kunnen tegen een stootje en bieden de beste bescherming tegen hitte en stof. We hebben hier dan ook Rittal kasten in alle soorten en maten hangen.”
Hart van staal
Bij FNsteel is men ervan overtuigd dat informatietechnologie een steeds belangrijkere rol in de zware industrie zal vervullen. Het aansluiten van sensoren voor het verwerken en analyseren van procesgerelateerde sensordata, het aansluiten van programmable logic controllers (PLC’s) op het TCP/IP netwerk voor het optimaliseren van workflows – Wilbert Dam heeft de komende jaren genoeg werk aan het verdere uitbreiden en moderniseren van de IT- en telecommunicatie-infrastructuur bij FNsteel.
Dam: “Als we nieuwe vloerstaande kasten nodig hebben, dan kiezen we steevast voor Rittal, zoals voor ons nieuwe datacenter, maar ook voor kasten in de productieomgevingen. Met de toenemende afhankelijkheid van informatietechnologie en steeds meer IT in de directe nabijheid van industriële processen kiezen we voor de meest betrouwbare en robuuste behuizingen van Rittal: de VX25 kasten. De voordelen blijken in de praktijk. Onlangs was een heftruck tegen een Rittal kast aangereden. De kast was omgevallen en lag op zijn kant, maar er was geen beschadiging te zien. Zelfs de glazen deur bleek sterk genoeg voor de val, en we konden de kast zo weer overeind zetten. We hebben in het verleden ook eens kasten van een ander fabricaat gebruikt, maar die waren een stuk minder robuust en onhandiger in gebruik, dus we kiezen nu steevast voor Rittal VX25, en niet alleen voor kasten, maar ook als we straks een efficiënt koelsysteem willen aanleggen. Het is een degelijke en betrouwbare leverancier en dat is mooi, want alles draait hier om betrouwbaarheid. Wat wil je, met een IT-systeem dat inmiddels het hart van onze organisatie en onze staalbewerkingsprocessen vormt. Ongeacht hoe woest het er hier aan toe gaat, dat hart moet blijven kloppen. Samen met Rittal en de nieuwe Rittal VX25 kasten zorgen we daarvoor.”