Leestijd: 4 minuten
Gemeente Horst aan de Maas: moderne dienstverlening met Rittal IT-infrastructuur
In dienst van de mondige burger
De gemeente Horst aan de Maas ligt op de linkeroever van de Maas in het Nederlandse deel van Noord-Limburg. Het is een vriendelijk ogende fusiegemeente, bestaande uit zestien dorpskernen en met een actief gemeentebestuur dat zich inzet om alle 41.654 inwoners optimaal van dienst te zijn. Inmiddels maakt de gemeente daarvoor al jaren gebruik van de duurzame en modulair uitbreidbare IT-infrastructuur van Rittal.
De huidige gemeente Horst aan de Maas is het resultaat van een tweetal gemeentelijke herindelingen. De eerste herindeling vond plaats in 2001, toen de gemeenten Horst, Broekhuizen en Grubbenvorst fuseerden. In 2010 werden ook de gemeenten Sevenum en een deel van de gemeente Meerlo-Wanssum toegevoegd.
Als gevolg van de herindelingen is het aantal inwoners dat onder het bestuur van de gemeente val sinds het jaar 2000 meer dan verdubbeld. De herindelingen gaven aanleiding voor een forse uitbreiding van het oorspronkelijke gemeentehuis van Horst. In een compacte computerruimte van het statige pand zijn inmiddels alle ICT-diensten van alle vroegere deelgemeenten gecentraliseerd.
Wil Peters, Projectmedewerker I&A Gemeente Horst aan de Maas: “Voordat afzonderlijke servers werden gevirtualiseerd kwam hier geregeld een nieuwe server bij. Die pizzadozen stapelden zich op en geneerden gezamenlijk steeds meer warmte, waardoor we de grootste moeite hadden om de ruimte met het koelwater uit onze WKA-installatie te koelen en op een maximale temperatuur van 25 graden te houden.”
Bart Smid, Technisch Beheerder Vastgoed Gemeente Horst aan de Maas: “Zodra iemand de deur naar de serverruimte opendeed schoot de ruimtetemperatuur omhoog, met alle risico’s op uitval van dien. We hebben toen nog een extra airco laten aanbrengen, met een binnen- en een buitenunit, maar het werd al snel duidelijk dat een gerichte koeling van de servers nodig was. We gingen op zoek naar een energie-efficiënt koelsysteem en we vonden de ideale oplossing bij Rittal.”
Efficiënt en flexibel
De ICT- en Gebouwbeheerder werden bij Rittal in Zevenaar uitgenodigd om met eigen ogen te aanschouwen hoe Rittal rack based koeling werkt. Smid: “Daar zagen we dat de Rittal LCP watersegment-koeling direct op een koudwatercircuit konden worden aangesloten en dat we de servers daarmee gericht konden koelen, waardoor hot spots definitief tot het verleden zouden behoren. De Rittal IT-racks waren aan de voorzijde gesloten waardoor de koele lucht direct door de servers werd getrokken. De energie-efficiëntie en daarmee onze koelcapaciteit zou enorm toenemen en we zouden onze IT-racks op elke willekeurige plaats in de ruimte kunnen neerzetten. Het was de ideale oplossing op het juiste moment, die ons verloste van de problemen waar we steeds tegenaan liepen omdat we de grenzen van ons koelvermogen hadden bereikt. Ineens beschikten we over nieuwe uitbreidingsmogelijkheden.”
2015
Nu, jaren later zijn Peters en Smid onverminderd enthousiast over het Rittal IT-systeem. Smid: “Zelfs in de warmste zomermaand is het water uit onze warmtepompinstallatie nu koud genoeg voor de Rittal LCP units om onze servers op een constante temperatuur van 22 graden te houden. Vroeger moesten we de warmtepomp van onze WKA-installatie extra laten draaien voor een extra lage koelwatertemperatuur van 8 tot 9 graden om de gemiddelde temperatuur in de hele computerruimte op 25 graden te houden. Met deze Rittal LCP oplossing genereren we 30 kW koelvermogen met 15 tot 16 graden water, en dat is de temperatuur van het koelwater uit onze WKA-installatie, dus we hebben geen extra koelvermogen nodig. We pompen het grondwater op en geleiden het door ons koelsysteem, dat is voldoende. En de warmte uit het opgewarmde koelwater slaan we ondergronds op en wordt in de winter benut voor het verwarmen van het gemeentehuis.”
Peters: “Het modulair uitbreidbare Rittal rack- en koelsysteem in combinatie met de gebruiksvriendelijke CMC-monitoring, vormt een betrouwbare basisinfrastructuur voor de servers van de gemeente, die voor steeds meer digitale diensten worden ingezet – denk aan een office systeem voor de ruim 300 virtuele werkplekken en aan honderden applicaties voor alle gemeentelijke taken. Verder krijgt de gemeente de verantwoordelijkheid over een groeiend aantal zorgdiensten en digitale loketten om burgers optimaal te bedienen. Dan is het prettig om probleemloos verder te kunnen bouwen aan een flexibel, betrouwbaar én energie-efficiënt IT-systeem.”