Leestijd: 5 minuten
Hogere betrouwbaarheid en meer veiligheid van de Amstelveenlijn dankzij buitenkasten op maat
Toen in 1990 de allereerste sneltram over de Amstelveenlijn raasde, had niemand verwacht dat het zou uitgroeien tot zo’n belangrijke schakel in het regionale openbaar vervoer. Bijna dertig jaar na dato bleek het tijd voor vernieuwing. De sneltrams waren inmiddels flink verouderd, reden niet vaak genoeg en waren erg gevoelig voor storingen.
In opdracht van Vervoerregio Amsterdam ging hoofdaannemer VITAL in 2018 aan de slag met het vergroten van de betrouwbaarheid van de Amstelveenlijn, de vernieuwing van wissels en bovenleidingen en een verbetering van de verkeersveiligheid rondom het spoor.
Dat vereiste de installatie van veel nieuwe techniek. Techniek die vervolgens goed beschermd diende te worden met buitenkasten op maat. Dit om de belangrijkste ambities binnen het project te realiseren: meer betrouwbaarheid en veiligheid op de lange termijn. Dat vereiste een samenwerking tussen twee partijen die vanuit hun expertise mee konden denken over mogelijke beschermingsrisico’s. De projectbetrokkenen van EKB en Rittal, Ronald Molenbroek (EKB) en Freddy van de Kolk (Rittal), leggen uit hoe ze deze ambities geheel binnen de planning hebben weten te realiseren.
Focussen op wat nodig is, in plaats van wat gevraagd is
“Bij het realiseren van een spoorweginstallatie is er nooit sprake van een one-size-fits-all benadering,” legt Molenbroek, account manager bij EKB uit. EKB is sinds 1971 dienstverlener in de industriële automatisering. Dit jaar vieren ze dat ze al 50 jaar klanten in de maak- en procesindustrie mogen voorzien van passende automatiseringsoplossingen. Mede dankzij hun jarenlange ervaring met spoorweginstallaties werd EKB door VITAL voor deze opdracht benaderd. “Aan ons de taak als specialisten op het gebied van techniek om niet klakkeloos te leveren wat is gevraagd, maar kritisch te kijken naar de uitvraag en zaken die slimmer of beter kunnen aan het licht te brengen.”
Zo ook bij het Amstelveenlijn project. “De specificaties waren duidelijk, maar als leverancier moet je verder kijken dan alleen de specificaties,” aldus Molenbroek (EKB). Om die reden besloot EKB Rittal aan te dragen als leverancier voor de buitenbehuizing binnen het project. Een partner met veel specialisme op het gebied van outdoor behuizingen, en bovendien een partner waar EKB al sinds hun oprichting mee samen werkt. Freddy van de Kolk, account manager bij Rittal, was vanuit Rittal betrokken bij het Amstelveenlijn project. “De kracht van onze samenwerking is dat EKB en Rittal er hetzelfde in staan, namelijk: het leveren van de best passende oplossing, in plaats van puur alleen afgaan op de specs.”
IP65 of IP55?
Door hun jarenlange ervaring weten beide heren maar al te goed wat de belangrijkste uitdagingen zijn bij het plaatsen van installaties in de buitenlucht. “Vooral bij een spoorweginstallatie kun je je niet permitteren dat de techniek uitvalt, beschadigt raakt of niet goed functioneert,” aldus Molenbroek (EKB). “Alle mogelijke risico’s moet je dus zorgvuldig afdekken.” Daarbij ziet hij vaak dat thema’s zoals inbraakveiligheid, cybersecurity en klimatisering onderbelicht zijn in de specs van een aanbesteding.
“Een belangrijk vereiste vanuit VITAL was dat de buitenkasten beschermingsklasse IP65 zouden hebben,” legt Van de Kolk (Rittal) uit. “Daarnaast was er in de aanbesteding nog niets gespecificeerd op het gebied van inbraakpreventie en anti-graffiti bescherming voor de buitenkasten.” Aangezien veiligheid en betrouwbaarheid belangrijke pijlers binnen het project waren, was dit voor Molenbroek (EKB) en Van de Kolk (Rittal) reden genoeg om de koppen bij elkaar te steken en met een advies op maat te komen.
En laat dat precies de reden zijn waarom werken met ervaren partners uiteindelijk een positief effect heeft op de veiligheid en de betrouwbaarheid van de techniek. “Ondanks dat IP65 vanwege de hogere dichtheid een logisch vereiste lijkt, heeft dit vaak negatieve gevolgen voor de klimatisering in een kast,” legt Van de Kolk (Rittal) uit. “Mocht er tijdens onderhoud bijvoorbeeld vocht in de kast komen, blijft dat vocht bij een IP65 kast door de hoge dichtheid aanwezig aangezien de kast niet ademt. Een IP55 kast heeft een bepaalde mate van zelfademheid waardoor klimatisering beter geregeld is en defecten als het gevolg van vochtophopingen minder snel voorkomen.”
Buitenkasten op maat
Met name door die intensieve samenwerking tussen VITAL, EKB en Rittal is het project naar tevredenheid en binnen de planning opgeleverd. In totaal zijn maar liefst 15 netwerkkasten voor de energievoorziening van de Amstelveenlijn geleverd. 8 daarvan waren er uiteindelijk voorzien van geforceerde klimatisering. Naast netwerkkasten zijn ook 8 telecomkasten en 20 voedingskasten rondom het spoor geplaatst. Alle kasten zijn uiteindelijk — op aanraden van EKB en Rittal — IP55 kasten geworden.
En niet zonder resultaat! Toen de kasten ruim 12 maanden na plaatsing voor onderhoud nog eens werden geopend, waren alle kasten nog steeds brandschoon en werkte de techniek nog optimaal. “Dat bevestigt het belang van een kritische houding en een scherpe focus op wat op de lange termijn belangrijk is, namelijk: betrouwbaarheid en veiligheid.”
Iets wat Molenbroek (EKB) enkel kan bevestigen. “Binnen dit soort projecten heb je altijd bijzonderheden. Waar je als opdrachtgever dan behoefte aan hebt is een partner die flexibel kan meebewegen, op niveau advies kan geven en doet wat ‘ie belooft. Door de jarenlange samenwerking met Rittal zijn we zo op elkaar ingespeeld dat we te allen tijde een mooi resultaat kunnen neerzetten dat volledig aansluit bij de wensen binnen het project. En dat is waar het uiteindelijk allemaal om draait.”