Leestijd: 4 minuten

Scholengroep Udens College kiest voor Hybrid Cloud Package

IT-Infrastructuur Hybrid Cloud Packages

Rittal Hybrid Cloud Package: een verantwoorde investering

Hoe realiseer je een betrouwbare IT-infrastructuur met een beperkt onderwijsbudget? De ICT-afdelingsmedewerkers van het Udens College, een scholengemeenschap waar drieduizend leerlingen uit Noord-Brabant voortgezet onderwijs volgen, geven het goede voorbeeld. Remco Luts, Hoofd ICT Udens College: “We brengen eerst de primaire technische beschikbaarheidseisen van alle ICT-processen in kaart en nemen pas daarna een weloverwogen investeringsbeslissing.”

Het toenemende gebruik van digitale leermiddelen zorgt voor een stijgend datagebruik en een groeiende afhankelijkheid van ICT-systemen. Dat stelt nieuwe eisen aan de betrouwbaarheid en beschikbaarheid van informatie- en communicatietechnologie in scholen. Ook in het Udens College is het datagebruik in de afgelopen jaren aanzienlijk gestegen – van gemiddeld vijftig megabyte per seconde in 2015 naar meer dan een gigabyte per seconde in 2018.

De ICT-afdelingsmedewerkers van het Udens College zorgen dagelijks voor een optimale beschikbaarheid van data-, netwerk- en internetverbindingen, waarvan de leerlingen in en buiten de lessen gretig gebruik maken door hun social media updates op hun mobiele telefoons te checken. Luts: “Deze jongeren zijn ware digital natives die van jongs af aan gewend zijn aan digitale leeromgevingen en die hun schoolroosters en cijferlijsten online raadplegen. Daarbij interesseert het ze weinig waar de applicaties feitelijk draaien. Lokaal of in de cloud? “LB”, zeggen zij dan: “Lekker Boeien. Als het maar werkt.”

Vrij en verantwoordelijk

Een veilige omgeving met ruimte voor persoonlijke ontwikkeling, ambitie en eigen verantwoordelijkheid – daar staat het Udens College voor, en de medewerkers van de ICT-afdeling dragen daar graag hun steentje aan bij. Luts: ”We hanteren hier bijvoorbeeld geen strikte regels voor het internetgebruik. De leerlingen kunnen met hun eigen telefoons, tablets of notebooks op ons Wifi-netwerk inloggen. Docenten en leerlingen bepalen gezamenlijk hoe zij met die vrijheid omgaan. We stimuleren de leerlingen wel om de kracht van het internet op een zinvolle wijze te benutten.”

Voor de medewerkers van de ICT-afdeling van het Udens College is het een erekwestie om de ICT-budgetten zo zinvol mogelijk te besteden. Luts: “We beseffen dat ICT een facilitaire dienst is en voor elke euro die wij op onze ICT kosten besparen is elders op school wel een waardevolle bestemming te vinden. Daarom denken we altijd eerst goed na voordat we iets doen en bespreken we elke investeringsbeslissing die de primaire onderwijsprocessen kan beïnvloeden met onze ICT-partners van Practicom. Zij zijn ook hier in Uden gevestigd en zij ondersteunen ons al vele jaren bij het realiseren van projecten en dat doen zij met veel expertise en betrokkenheid.

Duurzame Hybrid Cloud Package totaaloplossing

Boy Verweij, Sales Relations Manager Practicom: “Het Udens College wilde er zeker van zijn dat eventuele storingen snel en betrouwbaar door de leverancier zelf zouden worden verholpen. Dan kom je al snel bij Rittal uit, want de medewerkers van Rittal verzorgen zelf de complete service en het onderhoud van hun IT-infrastructuur. Zij vormen voor onze klant dus een centraal aanspreekpunt. Bovenal steekt de Rittal serviceorganisatie met kop en schouders boven de rest uit. En de nieuwe, volledig geklimatiseerde Hybrid Cloud Package oplossing paste precies in het plaatje. Het was de beste keus omdat alles aan het rack betrouwbaar en het koelsysteem bijzonder energiezuinig is.”

Elbert Raben, Product Manager Rittal: “De IT-load van de eigen servers van het Udens College is beperkt en daarmee geschikt voor ons nieuwe DX-koelsysteem dat een toerengeregelde compressor bevat. Deze inverter-regeling staat garant voor een constante inblaastemperatuur. En doordat de compressor zichzelf niet continu in- en uitschakelt wordt onnodige slijtage aan de bewegende delen in de compressor voorkomen en de levensduur aanzienlijk verhoogd.”

Luts: “Deze oplossing in combinatie met de service van Rittal is fantastisch. We hebben tot nu toe slechts één enkele storing gehad – dat was midden in het kerstweekend, en binnen een half uur nam een service medewerker van Rittal contact met ons op en inventariseerde het probleem waarna de defecte ventilator direct werd vervangen. Zonder onderwijsgeld over de balk te smijten genieten we nu van een kwaliteitsproduct en een optimale service en gemoedsrust.”

Reageren

 

 

Let op: een reactie wordt pas geplaatst na goedkeuring van een beheerder