Leestijd: 5 minuten

Messing kabelwartels voor de Victory Boogie Woogie Tunnel

Hummel Bewerkingsservice Kastsystemen

“Uiteindelijk zijn we allemaal techneuten. Daarin vinden we elkaar.”

Een nieuwe verbinding tussen Rotterdam en Den Haag — en wat voor één. De aanleg van de Rotterdamsebaan is meervoudig bijzonder. We hebben het immers over een tunnel van maar liefst twee kilometer, vernoemd naar het beroemde werk van Piet Mondriaan in Kunstmuseum Den Haag: de Victory Boogie Woogie-tunnel. Daarbij wordt het de meest duurzame tunnel van heel Europa. En wat zit er onder, langs en boven het wegdek? Juist, duizenden kabels. En waar kabels zijn, zijn kasten nodig. In dit geval voorzien van de speciale, messing wartels van HUMMEL. Werknemers van BAM Modulair bv en Vialis, die gezamenlijk aan dit project werkten, vertellen over de kasten en de wartels, het project zelf en de prettige communicatie met Rittal.

Hoe ver zijn we?

“We zitten nu in de afrondende fase,” zegt Martijn van Heel, projectcoördinator elektrotechniek bij BAM Modulair bv vanuit de keet langs de Laan van Hoornwijck, op steenworp afstand van de Victory Boogie Woogietunnel. “We zijn letterlijk bezig met de laatste Rittal-kast. Klemmenkasten tot besturingskasten, netwerkkasten tot ventilatiekasten. Het zit er allemaal in. Dat maakt dit project wel bijzonder.” Zijn collega Marcel Vuijk, specialist engineer, vult hem aan: “We hebben alle kasten gebouwd, waarbij we voor het grootste gedeelte gebruik hebben gemaakt van Rittal. Het grootste voordeel van het gebruik van Rittal, zeker als het gaat om kasten en wartels, is dat wij met Eplan werken en Rittal ook. Daardoor is alles gemakkelijk uit de database te halen en eenvoudig op te zetten. Dat is de grote kracht van Rittal.” Projectmanager Antwan van Doorn werkzaam bij BAM Modulair bv zit ook aan tafel. Hij zegt: “We zijn begonnen met een proefkast. Zo hebben we ook de basis gelegd met de samenwerking met Vialis. Die klik is ontstaan omdat we allemaal ervaren zijn. Ik bedoel: we zijn allemaal techneuten. Ook al ben ik een manager met 27 jaar ervaring bij BAM: uiteindelijk vinden we elkaar in dat we allemaal techneuten zijn.”

de Victory Boogie Woogie-tunnel

Om de honderd meter een e-nis

Serge Zirkzee, adviseur Infrastructurele werken en Energie, legt uit wat een E-nis is: “Een tunnel is rond. Dan heb je onder het wegdek het kabelkanaal. Daar kun je doorheen lopen, maar daar zitten de kabels ook. Om de honderd meter hebben we kleine technische ruimtes ingericht waar we al onze apparatuur hebben zitten. Dat noemen we een E-nis.”

Hans Hofland van Vialis, verantwoordelijk voor “alles eigenlijk”, zegt dat de plaatsing van de kasten met E-nissen te maken had: “Je hebt een tunnel van twee kilometer. De E-nissen zitten om de honderd meter. Dat zijn beperkte ruimtes. In totaal zijn er denk ik zevenhonderd kasten geplaatst. In elk van die E-nissen zitten er vier, soms zelfs vijf. Dus dan gaat het snel.” “Rittal was in het begin van het proces al nodig,” zegt Peter Wilders, verantwoordelijk voor het elektrotechnisch ontwerp bij Vialis. “Er werd van de TS 8-kasten geswitcht naar VX25-kasten. Dan heb je ondersteuning nodig. Wat zijn de verschillen? Welke componenten blijf je wel gebruiken? Daar was Rittal zeer behulpzaam in.”

E-nis

Messing kabelwartels van Hummel

Van Heel (BAM) zegt dat Rittal veel ondersteuning heeft geboden bij het bouwen van de niskasten: “Je maakt een proefkast en dan worden de wartelplaten compleet aangeleverd. De gaten zitten er al in, de wartels al gemonteerd. Dus we hoefden op locatie alleen nog maar de wartelplaten in z’n geheel eronder te schroeven. Montageplaten kwamen voorgeboord aan. Dat werkt gewoon ontzettend fijn. De wartels zelf zijn ook wel redelijk uniek: normaal heb je een range aan diameters voor de invoer. Dat heeft HUMMEL heel goed voor elkaar. Waardoor je montage-technisch vaak dezelfde gaten kunt maken. Dus niet voor elk kabeltje een aparte maat. Je hoeft zo in je kasten geen wijzigingen door te voeren, je hoeft alleen maar je wartel te vervangen.” Ook Hofland van Vialis is te spreken over de wartels: “Voor dit project hebben we messing gebruikt. Dat is eigenlijk vrij abnormaal. Vroeger gebruikten we kunststof, maar dat ging nog weleens kapot. Dus we hebben hier overal messing wartels gebruikt met een stukje EMC-overgang. Voornamelijk vanwege de constructie hebben we voor messing gekozen. Het is mooier – ook wat duurder, maar dan heb je wel écht wat. Daarbij was de contactpersoon van Rittal altijd goed te bereiken.”

hummel kabelwartel

Een vast aanspreekpunt

“Ja, dan merk je hoe goed je relatie is met Rittal,” zegt Van Doorn (BAM). “Dat het contact zelf gewoon goed is. Een relatie is dan heel belangrijk. Goed is goed, en altijd samen kijken wat we nog meer kunnen bereiken.” Van Heel (BAM): “We hadden een vast aanspreekpunt. Dat was gewoon ontzettend fijn. Het is gewoon super dat je niet twintig man aan de lijn krijgt, nee: één vast aanspreekpunt die voorkennis heeft van het project en gewoon weet waar hij over praat. Het gaat om speciale kasten, niet standaardkasten. Dan is communicatie zo belangrijk.”

Allemaal trots

“Het blijven unieke projecten,” zegt Wilders (Vialis). “Het eerste wat ik straks ga doen is mijn vriendin in de auto zetten en zeggen: Kom, we gaan er doorheen rijden.” Trots is een woord wat dan ook uit alle monden komt. “Ik werk al vijfentwintig jaar aan dit soort projecten. Maar elke keer weer heb ik een trots gevoel,” zegt Hofland (Vialis) en Van Heel (BAM) zegt: “Ook al zie je het niet, toch denk ik: dat hebben we maar mooi voor elkaar gekregen.”

Peter Reinewald, accountmanager Water & Energie bij Rittal, zegt: “Het is mooi wanneer je schouder aan schouder met de klant een project kan uitvoeren. In dit geval konden we met één maat wartel in twee bereiken werken. Hierdoor is het concept flexibel en universeel. Ook hebben we zo de ontwerp- en risicokosten weten te drukken.”

Meer weten? Download de whitepaper ‘Hoe u de beste wartel kiest’ door het formulier hiernaast in te vullen of neem contact op via telefoonnummer (0316) 59 16 60 of mail naar sales@rittal.nl.

 

Tags Bam Bewerkingsservice boogie woogie tunnel Hummel kabelwartels Kastsystemen klantverhaal oplossing referentieverhaal

Reageren

 

 

Let op: een reactie wordt pas geplaatst na goedkeuring van een beheerder