Leestijd: 4 minuten

Vekoma: innovatieve achtbaan met Rittal Ri4power

Energy & Power

De achtbanen van Vekoma zijn wereldwijd geliefd. Van de VS tot Australië en Azië tot Zuid-Amerika: over de hele wereld zijn meer dan 500 achtbanen van deze Limburgse fabrikant geplaatst. Onlangs heeft het Zweedse pretpark Furuvik een Family Launch Coaster geopend – een primeur van dit type achtbaan in Europa! Er wordt gebruik gemaakt van een specifieke aandrijftechniek waarvoor Rittal de verdelers heeft geleverd.

Remco van Berkel, elektro-engineer bij Vekoma, is verantwoordelijk voor het hele proces, van idee tot elektro-ontwerp. Johan Rijs, projectleider bij Van Doren Engineers is ook aangeschoven. Van Doren is verantwoordelijk voor de paneelbouw binnen dit project.

Een tipje van de sluier

De achtbaanmarkt is een echte nichemarkt. Ontwerpers houden elkaar goed in de gaten. Daarom kan Remco niet alle geheimen achter de nieuwe achtbaan verklappen. “Wat ik kan vertellen, is dat we gevraagd zijn om een achtbaan te ontwerpen voor het Zweedse pretpark Furuvik.  Voor de lancering van deze achtbaan maken we gebruik van een speciaal voor Vekoma ontworpen aandrijftechniek, waarbij de trein twee keer in één rit wordt gelanceerd door middel van Lineaire Inductie Motoren. Hoe we dat precies doen hou ik geheim, maar ik kwam tijdens mijn berekeningen al snel tot de conclusie dat we met heel hoge elektrische vermogens moesten werken om het project te laten slagen.”

Piekbelasting en hoge vermogens

Bij een achtbaan met een elektrische lancering is de belasting van het systeem op het moment van lanceren heel hoog. De achtbaan schiet van stilstand naar 75 kilometer per uur in 3 seconden. En in deze achtbaan gebeurt dat twee keer, waardoor er twee keer een stroompiek is. Remco: “Als je met zulke hoge vermogens werkt, moet je aan strenge eisen voldoen. Daarom konden we de verdelers die we normaal gebruiken, niet toepassen in dit project.”

De oplossing: Rittal Ri4Power

Marco Casciaroli, projectmanager Energy & Power Solutions bij Rittal, legt uit met welke vraag Vekoma begin 2022 aanklopte: “De vermogens waren zo hoog, dat de verdeelinrichting aan veel aanvullende eisen moest voldoen volgens de IEC 61439. We kwamen al snel uit bij het Ri4Power-systeem. Dat systeem is veelvuldig getest en voldoet aan alle eisen volgens IEC 61439 deel 1 en 2. Zolang het ontwerp van Remco binnen deze normen bleef, was het RI4Power-systeem een goede oplossing.” Het ontwerp en de tekeningen voor het koperwerk werden gemaakt in de Rittal VX25 Power Engineering software, waarin Remco al zijn wensen kwijt kon.

Achtbaan verschilt niet veel van industrie

Normaal gesproken wordt het Ri4Power-systeem vooral toegepast in industriële installaties. “Een achtbaan lijkt dan andere koek, maar dat is niet het geval”, vertelt Remco. “De techniek die wij toepassen in een achtbaan, is hetzelfde als in veel fabrieken terug te vinden is. Het verschil zit ‘m in het gebruik: Wij starten de motor vaak op, maar hij gaat ook na een paar seconden alweer uit. Door de lage gebruikscyclus, kunnen we het systeem hoger belasten. Het systeem heeft tussen opeenvolgende cyclussen voldoende tijd om af te koelen.

Handleiding volgen

Van Doren Engineers was verantwoordelijk voor de bouw van de panelen. Zij waren nog relatief onbekend met de toepassing van Rittal verdelers. Daarom gaf Marco namens Rittal technische ondersteuning op locatie. Johan vertelt: “De hulp van Marco was heel fijn, maar ook de software van Rittal bleek heel praktisch. Vanuit het ontwerp van de verdeler in de configurator komt een volledige stuks lijst, inclusief handleiding. Als je vervolgens de handleiding exact volgt, zit de verdeler goed in elkaar en klopt de normering ook.”

Meccanodoos

In februari 2023 stond alles klaar in Limburg: 25 strekkende meter panelen in vloer staande VX25 kasten, met daarin verwerkt de hoofdverdeler van 5 meter. Johan: “Het is heel gaaf om alles zo bij elkaar te zien. We zijn er allemaal heel druk mee bezig geweest en er zitten veel uren in voordat het op transport kon.” Met vrachtwagens zijn alle kasten naar Zweden gebracht, vergezeld door een elektro supervisor. Die hield toezicht op de plaatsing, bekabeling en het testen. Ondertussen werd er ook gebouwd aan de staalconstructie (Remco: “1 grote Meccanodoos”) en zijn er nog wekenlang testen uitgevoerd om er zeker van te zijn dat alles naar behoren werkt en veilig is.

 

Tags Paneelbouw piekbelasting Ri4Power stroompiek

Reageren

 

 

Let op: een reactie wordt pas geplaatst na goedkeuring van een beheerder