Leestijd: 4 minuten
Fluidor Equipment: “Bewerkingsservice levert tijd, geld en werkplezier op”
Het is druk bij Fluidor Equipment uit Raamsdonksveer. Het Brabantse bedrijf is wereldleider op het gebied van machines voor de vruchtensapindustrie. Toonaangevend dus, en de vijftig personeelsleden werken hard om alle machines op tijd richting de internationale klanten te sturen. Fluidor werkt naar grote tevredenheid al jaren samen met Rittal. Sinds vorig jaar maakt de machinebouwer ook gebruik van de Rittal Bewerkingsservice.
Lucien de Kroon, Electrical Engineer bij Fluidor Equipment: “Wij richten ons op een heel specifieke markt. We leveren onze machines in ongeveer 75 landen aan bijvoorbeeld CocaCola en Heinz. Dat zijn grote orders, die we met grote precisie uitvoeren, aangepast aan de wensen van de specifieke fabriek en locatie. Onze machines moeten aan hoge standaarden voldoen, zowel op het gebied van machinerichtlijnen en CE-markering als hygiëne. Ze moeten goed schoon te maken zijn, er moeten geen ruimtes in zitten waar water of voedselresten in achter kunnen blijven en de afdichtingen van de deuren moeten waterdicht zijn.” Fluidor bestelt daarom steeds vaker hygienic design (HD)-behuizingen bij Rittal, die bijvoorbeeld voorzien zijn van een aflopend dak, afgeronde hoeken en waterdichte wartels en afdichtingen. En sinds dit jaar maken ze hierbij ook gebruik van de Rittal Bewerkingsservice.
Twee vliegen in één klap
Pierre Jetten, accountmanager Zuid-West bij Rittal: “Ik kom al jaren bij Fluidor. Het is een leuk bedrijf om mee samen te werken en samen met Lucien kijk ik graag hoe ze efficiënter kunnen werken. Een jaar geleden heb ik Lucien de tip gegeven om de Rittal Bewerkingsservice eens uit te proberen. Fluidor maakt veel gebruik van roestvast staal: een hygiënisch product, maar ook ontzettend taai materiaal. Wanneer paneelbouwers daarin mechanisch uitsparingen moeten maken is dat erg arbeidsintensief én niet altijd heel strak afgewerkt. De Bewerkingsservice kan beide problemen oplossen: onze machines doen het werk in een mum van tijd en het ziet er ook nog eens goed uit. Een poosje later kreeg ik een mail van Lucien: ze hebben de Bewerkingsservice omarmd en waren erg enthousiast. Daar word ik als accountmanager erg blij van.”
Geen ‘rotwerk’ meer
Lucien is dus zeer tevreden over de Bewerkingsservice, die zijn personeel veel werk uit handen neemt. Hij geeft een voorbeeld: “Wanneer een van onze mannen met de decoupeerzaag aan de slag moet om uitsparingen te maken, kost dat ons 120 euro aan manuren. Wanneer ik dat door Rittal laat doen, scheelt dat ruim de helft van de kosten, ziet het er strakker uit en heb ik een monteur vrij om andere dingen te doen.” Hij vervolgt: “Bovendien vinden veel paneelbouwers de bewerking van de kasten rotwerk: ze gaan liever aan de slag met het paneel. Daar zijn ze voor opgeleid en daar ligt de uitdaging in hun werk.” Lachend: “Als ik ze nu vraag om toch even één uitsparing handmatig te maken, beginnen ze te mopperen.”
Even checken
Een bijkomend voordeel voor Fluidor is dat de tekeningen eerst nagekeken worden, voordat bewerking start. Lucien: “Hoewel we altijd erg nauwkeurig zijn, kan er een foutje insluipen. Laatst werd ik gebeld door Rittal om te checken of een vreemde maat in een tekening wel correct was. Dat was inderdaad verkeerd ingetekend, dus het was heel fijn dat Rittal die tekening niet klakkeloos overnam. Dat scheelt ons een week vertraging.” Pierre: “Onze klanten hebben het momenteel zo druk, dat alles wat we ze uit handen kunnen nemen, mooi meegenomen is. Qua werkzaamheden, maar ook door mee te denken. Wat trouwens ook veel tijd scheelt, is dat de Bewerkingsservice ook alle handelingen rondom de bewerking uit handen neemt. Denk bijvoorbeeld aan het uitnemen en terugplaatsen van deuren en het in- en uitpakken van panelen. En mochten we een kast per ongeluk een keer verkeerd om bewerken, zijn de kosten voor ons. Niet voor de klant.”
Machinepark uitbreiden
Kortom: de Rittal Bewerkingsservice zorgt voor meer werkplezier én een besparing van tijd en geld bij de paneelbouwers van Fluidor. Cruciale punten in een tijd waarin technisch personeel schaars is. Zijn er dan helemaal geen kritische noten? Lucien: “Ik heb één punt van kritiek: de opgegeven levertijd van vier à vijf werkdagen is op dit moment niet altijd haalbaar.” Pierre knikt: “De Bewerkingsservice is op dit moment zo populair, dat we tegen onze grenzen aan beginnen te lopen. Maar in goed overleg vinden we altijd een oplossing. We werken met een up-to-date machinepark, met bijvoorbeeld freesmachines, een ponsmachine en een lasersnijmachine. Natuurlijk kijken we ook naar de toekomst. Als het nodig is, zal het machinepark uitgebreid worden.”
Meer weten over de Rittal Bewerkingsservice?
Benieuwd naar wat de Rittal Bewerkingsservice voor jouw bedrijf kan betekenen? Mail naar sales@rittal.nl of neem contact op met uw accountmanager.