Wanneer uitbesteden goedkoper is dan zelf doen

Bewerkingsservice

Het werk neemt toe en tegelijkertijd is er een tekort aan vakmensen. Een situatie waar ook PMT Partners Medische Techniek mee te maken kreeg. Het inbouwen van besturingen voor professionele sterilisatie- en desinfectieapparatuur werd tot en met het bewerken van de behuizingen door hun eigen elektromonteurs uitgevoerd. Tot Rexel met een beter voorstel kwam.

“PMT produceert op basis van klantspecificaties maatwerk oplossingen. Hiervoor fabriceren we onze eigen software en besturingskasten,” legt Arend Vonk, productie- en servicemonteur bij PMT, uit. “We zochten naar manieren om processen te versnellen. De behuizing voor onze besturing is van staal, terwijl wij vooral met RVS werken. Voor het bewerken van de kasten hebben we dus een aparte ruimte en speciaal gereedschap nodig. Daarnaast kan een elektromonteur die een kast maakt, zich niet met zijn eigenlijke werk bezighouden.” Hij besprak het met Michel van Leeuwen, accountmanager Industriële Automatisering bij Rexel, die regelmatig bij PMT over de vloer komt.

Financiële en praktische voordelen

Michel stelde voor een TCO (total cost of ownership) te maken. “We keken naar hoeveel tijd PMT nodig heeft voor het bewerken van een kast en rekenden uit wat de arbeidskosten daarvan zijn in een project. Dit zetten we af tegen het uitbesteden daarvan bij onze leverancier Rittal. Uit deze berekening bleek dat het financieel aantrekkelijker is om het werk aan Rittal uit te besteden. PMT kan hierdoor de elektromonteurs effectiever inzetten voor de paneelbouw, heeft geen speciaal gereedschap nodig en loopt geen risico meer op onder andere bewerkingsfouten in de kasten, waardoor ze onverkoopbaar zijn.”

Strak resultaat

Rachid Sbaai, accountmanager van Rittal, legt uit hoe dit in de praktijk werkt. “De engineers van PMT leveren een tekening aan van de complete lay-out van de behuizing. Onze bewerkingsservice maakt met behulp van lasertechniek de uitsnedes voor bijvoorbeeld een drukknop of een ventilator. Strakke naden en snijvlakken zijn heel belangrijk, zodat alle onderdelen er precies in passen en het geheel mooi afgewerkt is.”

Meer rendement

De behuizingen van Rittal voldoen aan diverse certificeringen. Michel: “PMT vermijdt door het uitbesteden veel risico’s. Zodra de prefab behuizingen bij PMT geleverd worden, kunnen zij direct verder met het plaatsen van de bedrading en alle benodigde componenten ervan.” Arend knikt bevestigend. “Onze jongens besteden nu hun tijd aan het elektrowerk. Het mechanische gedeelte laten we door een specialist doen. Het eindresultaat is dat we door de behuizing door Rittal te laten prefabriceren, meer rendement maken. Waarom moeilijk doen als het makkelijk kan?”

Online calculeren

Mede door de krapte op de arbeidsmarkt weegt de factor tijd steeds zwaarder. Dit begint al bij de aanvraag. Rachid: “Een klant zoals PMT krijgt een aanvraag binnen en deze komt via Rexel naar Rittal. Als wij de offerte gemaakt hebben, ontvangt de klant deze weer van Rexel. Uit gesprekken met meerdere bedrijven bleek dat dit proces te veel tijd in beslag nam. Daarom hebben wij in samenwerking met hen een online tool ontwikkeld.”

Meer productietijd

Deze calculatietool is beschikbaar op de website van Rexel. Hier kunnen klanten invoeren welke standaardbewerkingen zij in één of meerdere kasten nodig hebben. De tool toont direct de nettoprijs van de klant, die dus ook eerder zijn opdrachtgever kan informeren. Dit betekent dat er sneller beslissingen genomen kunnen worden, waardoor er meer tijd is voor het uitvoeren van de opdracht. Michel: “We willen onze klanten werk uit handen nemen of het in ieder geval makkelijker voor ze maken. Innovatieve oplossingen bieden. Hiermee kunnen wij onze klant nog beter ondersteunen in zijn relatie met zijn eindklant, maar ook in het aanbieden van zijn producten.”

Respect en wederzijds vertrouwen

Rachid beaamt dat dit ook voor Rittal een belangrijk uitgangspunt is. “Rexel is voor ons een verlengstuk naar de eindklant. Onze samenwerking is gebaseerd op respect en wederzijds vertrouwen.” Michel: “Wij kunnen erop vertrouwen dat een leverancier als Rittal ons helpt bij het elimineren van de problemen van onze klanten. Daar is deze tool een goed voorbeeld van, maar dit kan ook een nieuwe kast zijn of een goed advies.” Arend: “Rexel is duidelijk in statussen en antwoorden. Die openheid en het meedenken is fantastisch. Hiermee helpen zij ons in het behalen van onze doelstellingen met onze opdrachtgevers.”

Bron: Topics Magazine 2020 – 3

Delen op
Tags Bewerkingsservice

Reageren

 

 

Let op: een reactie wordt pas geplaatst na goedkeuring van een beheerder